Blog: Een onderscheidende merknaam & merkregistratie

woensdag 12 april 2017

Uw bedrijf en producten of diensten hebben een naam. Ze wijzen klanten naar uw producten en diensten, staan symbool voor uw onderneming en vertegenwoordigen een economische waarde. Daarom is het verstandig een merknaam te beschermen.

Wat zijn de voorwaarden om uw merknaam te beschermen? 

•    Het merk moet vanzelfsprekend vrij zijn
•    Het merk moet onderscheidend zijn
•    Het merk mag niet beschrijvend zijn
•    Het merk mag niet misleidend zijn
•    Het is verplicht om het merk binnen 5 jaar te gebruiken anders vervalt het merkrecht

Een handelsnaam is vaak ook de naam van het bedrijf. U heeft recht op de handelsnaam door het gebruik van de naam.  Registratie bij de Kamer van Koophandel kan als bewijs worden gebruikt. Op basis van het handelsnaamrecht kan men optreden tegen jongere handelsnamen die gelijkend zijn of waardoor verwarring ontstaat. Echter heeft dit een beperkte regionale bescherming. Door uw handelsnaam als merk in gebruik te nemen, zonder voorafgaand onderzoek, riskeert u claims van merkhouders met oudere rechten. Dit kan zelfs tot gevolg hebben dat u het gebruik van uw merk moet afblazen. Zonder registratie heeft u dus geen merkrecht en wordt het lastig om actie te ondernemen tegen anderen die hetzelfde merk of een gelijkend merk gebruiken.

Wat zijn de voordelen van merkregistratie? 

U heeft exclusiviteit en voorkomt dat anderen het merk registreren. Door u merk te registreren kunt u gemakkelijker actie ondernemen tegen inbreuk. U kunt bezwaar maken tegen de registratie van een identiek of gelijkend merk en u kunt optreden tegen de ondernemer die inbreuk maakt. Daarnaast kunt u het teken ® gebruiken om aan te geven dat het merk geregistreerd is. Dit heeft een preventieve werking en het maakt ook een professionele indruk, het wekt vertrouwen bij de klant.

De stappen voor een onderscheidende merknaam & merkregistratie 

Welke route moet er worden afgelegd om er zeker van te zijn dat de nieuwe naam voor uw bedrijf, product of dienst onderscheidend in de markt gepositioneerd kan worden?

1.    Controleer het merk; wat is de betekenis wat het merk en doe onderzoek op internet
2.    Is de domeinnaam (URL van de website) nog beschikbaar?
3.    Zijn de Social Media Kanalen al bezet?
4.    Staat er een verglijkbare naam geregistreerd bij de KvK?
5.    Quick scan merkonderzoek; onderzoek of de naam al geregistreerd is
Vervolgens kunt u de afweging maken of u het merk ook wilt laten registreren om uw merk te beschermen en het merk te laten bewaken op misbruik of inbreuk.

6.    Het registreren van het merk 
7.    Merkbewaking

Een merk wordt geregistreerd in bepaalde klassen, deze klassen omschrijven categorieën van producten en diensten. U registreert uw merk dus alleen voor de producten en diensten waarvoor u het merk gaat gebruiken.  

Maar niet alleen de merknaam kan worden vastgelegd. Ook zaken zoals het logo, kleur en een slogan kunnen worden geregistreerd. Zelfs geluid/tunes en vormen kunnen worden vastgelegd!

TIP: registreer het merk pas wanneer u zeker weet dat dit het merk is wat u de komende tijd wil voeren. Uitbreiden van een bestaande registratie kan namelijk niet. Bij aanpassingen moet de registratie opnieuw worden uitgevoerd.

Hulp nodig bij het bedenken van een onderscheidende merknaam of bij het registeren van uw merk? Neem gerust contact met ons op.

Dit nieuwsbriefitem is opgesteld in een samenwerking met Bakker& Verkuijl, experts in merkregistratie


Naar het overzicht van blog berichten