Blog: integratie tussen online en offline

maandag 1 mei 2017

Het medialandschap is continu in ontwikkeling. Voornamelijk online nemen de mogelijkheden toe en blijven er nieuwe kanalen ontstaan. We zien vaak dat online- en offlinekanalen langs elkaar heen worden gebruikt, wat een gemiste kans is. Door de verschillende media op een juiste manier in te zetten, vindt er een synergie plaats. Online- en offlinekanalen versterken elkaar in dat geval!

Integratie in de marketing- en communicatiestrategie 

De uitgangsbasis van een sterke marketing- en communicatiestrategie is een duidelijke positionering. In de positionering worden de kernwaarden van een organisatie, de wensen van de doelgroepen en het onderscheidende vermogen ten opzichte van de concurrentie bepaald. De marketing- en communicatiestrategie geeft vervolgens richting aan hoe de markt te benaderen. Wat kan er het beste op welk moment en waar worden gecommuniceerd? In deze strategie komt uiteraard zowel het offline- als onlinegedeelte terug. Het is essentieel dat hier samenhang in plaatsvindt, zodat de effectiviteit van uw communicatie toeneemt. 

De praktijk 

Een digitale zoekopdracht op bijvoorbeeld de mobiele telefoon begint vaak met een offline trigger, denk aan een reclamebord, een flyer of een advertentie in de krant. Het is belangrijk dat de informatie die mensen online vinden, aansluit bij de offlinecommunicatie-uiting. Communiceert u op een flyer een tijdelijke korting, zorg er dan voor dat er aanvullende informatie over deze korting terug te vinden is op uw website en social mediakanalen. De weg kan natuurlijk ook andersom lopen. Met een item in een online nieuwsbrief wekt u bij iemand nieuwsgierigheid op, waardoor hij een papieren brochure aanvraagt. Opnieuw geldt: zorg ervoor dat de informatie in de brochure voldoet aan de verwachting die iemand heeft naar aanleiding van het lezen van de digitale nieuwsbrief.  

Er zijn natuurlijk nog duizend en één voorbeelden te bedenken van hoe online en offline kanalen met elkaar kunnen integreren. Vragen of opmerkingen? We horen ze graag!


Naar het overzicht van blog berichten