Blog: Social mediastrategie

donderdag 12 oktober 2017

Social media: we zien dat veel organisaties er actief op zijn, maar krijgen ook vaak de vraag de om organisaties te helpen hoe ze het effectief kunnen inzetten. . Door een gebrek aan tijd, kennis of inspiratie worden de aangemaakte social mediakanalen niet actief of op een weinig doeltreffende manier beheerd. Een heldere social mediastrategie is daarom erg waardevol. 

Zorg dat je je doelgroep kent

First things first: wie wil je bereiken met social media, waar bevindt de jouw doelgroep zich en waar zijn ze in geïnteresseerd? Ga op onderzoek uit en vraag jezelf af welke social media kanalen het meest geschikt zijn om je doelgroep te bereiken. Afhankelijk van de tijd en middelen die je tot je beschikking hebt, maak je vervolgens een keuze over welke social media kanalen je actief gaat inzetten. Ons advies? Je kunt beter twee social media kanaal actief en met structuur beheren dan vier kanalen zonder een goed plan. Marketingfacts heeft een overzichtelijk artikel geschreven over het social media gebruik in Nederland.  

Bepaal de social media conten

Ga na waar je doelgroep in geïnteresseerd is en maak een contentkalender. Laat in de contentkalender de thema’s terugkomen waar je doelgroep in geïnteresseerd is en die voor jouw organisatie relevant zijn. In een contentkalender bepaal je tevens wat je wanneer op welk kanaal gaat plaatsen. Aan de hand van deze thema’s bepaal je de social media content: de berichten die je daadwerkelijk op de social media kanalen gaat plaatsen. 

Het organiseren van social mediabeheer

Maak iemand verantwoordelijk voor het social mediabeheer, maar vergeet niet om de rest van de collega’s erbij te betrekken. Het is bijvoorbeeld handig om een whatsappgroep aan te maken met betrokken werknemers die graag meedenken over wat je als bedrijf op social media plaatst. De whatsappgroep is een laagdrempelig platform om ideeën met elkaar te delen en de verantwoordelijke van input te voorzien. 

Het resultaat? Bekijk de statistieken!

Het is belangrijk om regelmatig het social media beheer te evalueren. Het plaatsen van berichten op social media levert resultaten op die je kunt aflezen aan de hand van statistieken. Denk aan gegevens over hoeveel mensen een bericht hebben gezien, hoe vaak iemand op een link in het bericht heeft geklikt en op welke dagen je content het beste wordt gelezen. Op basis van deze statistieken weet je welke berichten effectief zijn en op basis hiervan ga je de contentkalender opnieuw invullen. 

 


Naar het overzicht van blog berichten