Een avontuurlijke trektocht of een georganiseerde reisgroep?

Een avontuurlijke trektocht of een georganiseerde reisgroep?

10 maart 2022

Een avontuurlijke trektocht of een georganiseerde reisgroep?

Mensen verschillen in de manier waarop ze op vakantie gaan. De een geeft voorkeur aan een avontuurlijke trektocht terwijl de ander liever een georganiseerde groepsreis boekt. Kies je een reisorganisatie die alles voor je regelt? Of bepaal je een bestemming waar je benieuwd naar bent en trek je erop uit? Het is interessant om te weten welke reisvoorkeuren je medewerkers hebben. Niet alleen voor de vakantieplanning, maar ook omdat ze invloed hebben op de route die je bewandelt bij een verandertraject in je organisatie. In deze blog vertel ik daar meer over.

Iedereen gaat anders met veranderingen om. Ook organisaties kunnen verschillende aanpakken kiezen bij een verandering. Door aan de voorkant na te denken over wat past bij jouw organisatie, heb je houvast in de uitrol en creëer je draagvlak voor de verandering.

SACHA afbeelding blog verandermanagement.jpg

 

Onderstaand inzicht van André Wierdsma kwam ik tegen in het boek ‘Perspectieven op veranderen’. Door gebruik te maken van de metafoor van de manier van reizen, kun je voor jezelf makkelijker de vergelijking maken wat voor type veranderorganisatie je bent. 

Georganiseerde reis 

Bij veranderen vanuit de metafoor georganiseerde reis wordt door het management als beginpunt een diagnose gesteld. Uit dit proces komt een route (een oplossing) die moet worden afgelegd om samen de verandering te ondergaan. Het is dus een geheel verzorgde reis, alles is geregeld. Er is een vastgestelde route waarin alle tussenstops zijn bepaald. De bus staat al klaar en je weet precies welke dag je naar het strand gaat en welke dag je naar een museum gaat. De keerzijde kan zijn dat het museum bezocht wordt als het schitterend weer is en regent op de geplande stranddag. Dit perspectief voor veranderen is het positionele perspectief. 

Kenmerkend hiervoor is: 

  • Implementeren van een oplossing;
  • De oplossing is bedacht door weinigen maar beïnvloedt het werken van velen;
  • Overtuigen is de gebruikelijke communicatiestrategie;
  • Bereidheid om te veranderen moet aangezet worden. Er moet eerst ontdooid worden of er is een brandend platform nodig;
  • Samenwerken wordt minder gestimuleerd.

De trektocht

In tegenstelling tot een georganiseerde reis staan bij de trektocht het tempo van de reis en de route niet vast. Echter om de trektocht samen succesvol af te leggen, zijn een goede voorbereiding, flexibiliteit en conditie van de reizigers noodzakelijk. Dit perspectief van veranderen is het trans-actionele perspectief. Hierbij is de gedachte aan de eindbestemming het perspectief.

Wat centraal staat in de trektocht is:

  • Het benutten van bestaande capaciteiten;
  • Helderheid bieden over het reisdoel;
  • Flexibiliteit in tempo;
  • Flexibiliteit in de route naar de eindbestemming;
  • Een gids die de juiste inschattingen kan maken;
  • Een gids die om kan gaan met de consequenties van gewijzigde omstandigheden.

Veranderen als trektocht wordt gekenmerkt door co-creatie. Een gids stelt de vraagt: ‘Dit is onze eindbestemming, ik wil met jullie verkennen hoe we hier het beste kunnen komen. Hoe kunnen we onze reis verfijnen en waarmaken?’ Terugvertaald naar organisatieverandering ontwikkelen de betrokkenden zelf de noodzaak van verandering. Nieuwe ambities (bestemmingen) zijn de bron voor veranderen. Door het collectieve karakter van deze manier van veranderen blijft er oog voor de onderlinge samenhang. 

Welke manier van reizen heeft in jouw organisatie de voorkeur? Indien je hulp nodig hebt bij het bepalen van het perspectief voor jouw organisatie, ondersteund wilt worden bij de organisatie van jullie reis of samen een procesaanpak wilt maken voor het laten ontstaan van een trektocht, wij denken graag mee! Neem gerust contact met ons op.

Bron: Perspectieven op veranderen

Door: André Wierdsma

Terug naar het overzicht