Arbeidsmarktcommunicatie: denk vanuit de sollicitant

Arbeidsmarktcommunicatie: denk vanuit de sollicitant

28 juli 2021

Arbeidsmarktcommunicatie: denk vanuit de sollicitant

Het is voor bedrijven soms lastig om vacatures goed ingevuld te krijgen. We krijgen vaker de vraag om te helpen en tips te geven hoe arbeidsmarktcommunicatie in te vullen. De aanpak en werkwijze is natuurlijk sterk afhankelijk van de kenmerken van het bedrijf en de specifieke behoefte die er is. Toch zijn er ook enkele algemene tips en adviezen die we graag delen.

Intern beginnen is extern winnen
Wat opvalt is dat veel bedrijven bij het werven van personeel snel externe middelen inzetten terwijl eigen medewerkers vaak het beste uithangbord zijn. Medewerkers kennen je bedrijf door en door, ze weten precies wat functies inhouden en ze ademen de cultuur van het bedrijf. Begin dus vooral door medewerkers mee te nemen bij de werving. Betrek ze in de uitdaging en geef ze de tools om vacatures onder de aandacht te brengen bij vrienden en familie. Twijfel je of medewerkers het goede verhaal vertellen? Onderzoek dan eerst hoe medewerkers over je bedrijf denken en welke identiteit je hebt. 

Denk vanuit de sollicitant
Als je intern het verhaal hebt staan is het goed om te denken vanuit een sollicitant. In arbeidsmarktcommunicatie zie je vaak dat bedrijven vanuit een eigen perspectief communiceren. ‘Solliciteer nu want we hebben flexibele werktijden’  of ‘Kom bij ons werken want we hebben bedrijfsfitness’. Dit zijn prima arbeidsvoorwaarden, maar de vraag is of de sollicitant dat ook zo ziet. Wellicht wil een sollicitant liever structuur en heeft hij of zij helemaal geen behoefte aan bedrijfsfitness. Kortom, denk vanuit de sollicitant die je wilt werven. Waar is hij of zij naar op zoek? Wat vindt hij of zij interessant? 

Stem middelen af op de sollicitantreis
Denk ook vanuit de sollicitant in de keuze welke communicatiemiddelen je inzet. Waar komt de sollicitant? Welke middelen ziet hij of zij? Zijn dat de lokale krantjes, social media, een bushokje of zoekt de kandidaat via een vacaturewebsite? Stel een klantreis op voor de sollicitant, een soort sollicitantreis en maak dan de keuze welke middelen het beste aansluiten. Werk dan vanuit een campagne en ga vooral niet met hagel schieten.

Pak door op het hele proces
Als het gelukt is om sollicitanten te werven, ben je er nog niet. Ook in de gesprekken heb je veel winst te behalen. De sollicitant moet zich tijdens de sollicitatiegesprekken thuis voelen en een bevestiging krijgen van het beeld dat in het voortraject gecreëerd is. Als de handtekeningen uiteindelijk staan is ook het onboardingtraject essentieel. Onboarding gaat verder dan een kennismakingsrondje met de collega’s. Pak dit traject serieus op en laat een nieuwe medewerker gedurende enkele maanden kennismaken met het bedrijf en de cultuur. Als je dit goed doet, heb je meteen een nieuwe ambassadeur die je bedrijf promoot als er nieuwe vacatures zijn!

Wil je hier verder over sparren, neem dan gerust contact  met ons op!

Bekijk ook onze case over arbeidsmarktcommunicatie bij Dentsply Sirona

Terug naar het overzicht