Blog: Emoji wel of niet toepassen in communicatie?

dinsdag 10 mei 2016

Emoji, wat? Voor de lezer die het nog niet weet, emoji is een reeks aan emoticons, symbolen, grafische afbeeldinkjes. Denk aan de bekende smiley of het hartje dat veel gebruikt wordt als men communiceert via Twitter, Facebook of Instagram. 

Wanneer gebruiken?

Nu één op één zakelijke communicatie tussen klanten, opdrachtgevers en bedrijven ook steeds meer plaatsvindt via bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook is het de vraag of je ook van de reeks beschikbare emoticons gebruik moet maken. Een vriendelijke glimlach kan privé wellicht prima maar kan bij een zakelijke relatie een ongemakkelijk gevoel geven. Denk dus goed na of je emoji gebruikt en zo ja wanneer, naar wie en via welk medium.

 

Foute weergaves

De keuze om emoji te gebruiken hangt niet alleen af van de relatie die je hebt met je zakelijke contactpersoon maar ook van via welk platform je de boodschap verstuurt; iOS, Android? De weergave van een emoticon kan verschillen per platform, browser of besturingssysteem waardoor er wellicht een andere afbeelding verschijnt of het bekende vierkantje indien de code niet ondersteund wordt. Er kan zelfs verschil zitten in de weergave per merk; Apple, Samsung, LG.

 

Intimiteit

Indien emoji goed toegepast wordt, is het de kracht van de eenvoud. De afbeelding maakt eenvoudig snel duidelijk wat je bedoelt, wilt zeggen of voelt. Zo is onderzocht dat er meer intimiteit ontstaat in de conversatie en emoticons absoluut impact hebben op je gevoel.

 

Regels

Tot slot de belangrijkste regels voor het toepassen van emoji:

-       Sluit het aan bij jouw doelgroep?

-       Controleer en test of de emoji geaccepteerd wordt in de belangrijkste browsers.

-       Emoji gebruik je om je bericht extra schwung te geven, maar mag nooit tekst vervangen. Als de emoji namelijk niet wordt uitgelezen dan klopt je boodschap niet meer.

 

Ben terughoudend in het zakelijk toepassen van emoji bij B2B-relaties. Gebruik naar de eindconsument of prive verschilt daadwerkelijk in  het toepassen van emoji!

Emoji

Zie voor meer informatie: www.emojipedia.org

Bron: Marketing Rendement, Fingerspitz, Viduro


Naar het overzicht van blog berichten