Blog: het belang van een goede klantendatabase

dinsdag 22 maart 2016

Een succesvolle marketingcampagne staat of valt met personalisatie en goede data. Deze zijn van groot belang voor een persoonlijke benadering. Data zeggen alles over de klant en dienen dus centraal vastgelegd en geraadpleegd te kunnen worden.

Marketingcampagne

Een goed klantbeeld hebben is onmisbaar voor een goede marketingcampagne. Om een goed klantbeeld te verkrijgen is het noodzakelijk om op een continue basis data te verzamelen. Klantendata maken het mogelijk om met klantprofielen te werken en een zo volledig mogelijk beeld te creëren van die klant. Een klantprofiel is een beschrijving van alle kenmerken van een klant die nuttig zijn om te weten bij de communicatie met die klant. Met alle beschikbare informatie is het onder andere mogelijk om het aanbod, de prijs, de boodschap en het communicatiekanaal af te stemmen op het profiel van de klant. Klantdata staan aan de basis van een succesvolle personalisatie. Je moet dus standaardiseren om te kunnen personaliseren. Op deze manier kunt u de boodschap richting de klant relevanter maken en kunt u de wens van de klant centraal stellen in een campagne. 

CRM-systeem

Om de verzameling van klantendata op te slaan, te analyseren en te raadplegen is het gebruik van een CRM-systeem aan te raden. CRM staat voor Customer Relationship Management oftewel klantbeheer. Door gebruik te maken van een goed CRM-systeem is het mogelijk om slimmer en efficiënter te ondernemen. Het CRM-systeem bevat waardevolle informatie voor marketing & communicatie, verkoop, service en het management.

Een goed CRM-systeem helpt u om klanten voor u te winnen en aan u te binden. Een CRM-systeem is essentieel voor grote en kleine bedrijven. Vaak wordt gesteld dat voor kleine bedrijven een CRM-systeem niet nodig is, echter is dit juist wel zo. Een kleiner bedrijf heeft vaak ook een kleinere klantenkring. Dit betekent dat het behouden van het aantal klanten nog belangrijker is. Loyaliteit is essentieel voor een vast klantenbestand. Door uw klantendata te verzamelen in een CRM-systeem wordt klantbeheer geen belastende taak meer maar biedt het u juist uitkomsten en kansen!


Naar het overzicht van blog berichten