Breaking: niet de vrouw, maar de man gevoeliger voor online ads

dinsdag 10 juni 2014

Traditioneel wordt er in de marketing van consumentenproducten met name op de vrouw gericht. Er wordt vaak gedacht dat vrouwen de uiteindelijke beslisser zijn over aankopen in huishoudens of dit nu meubilair, voeding of kleding betreft. Ook wordt gemeend dat vrouwen gevoeliger zijn voor impulsaankopen dan mannen en dat het juist daarom belangrijk is om op specifieke momenten of plekken, zoals bij de kassa, zichtbaar te zijn. Dit gedachtegoed wordt vaak één op één vertaald naar online advertenties op social media. Maar gelden online de zelfde regels als zichtbaarheid in de supermarkt of in het winkelcentrum?

Social media kunnen voor verschillende doeleinden ingezet worden; contacten onderhouden, het binden van doelgroepen, maar ook om uw dienst of product te promoten. Online advertenties op social media, via sms of ‘in app advertising’ (IAP) worden veelvuldig toegepast. Om een advertentie effectief in te zetten, is het uiteraard van belang om te kijken wie uw doelgroep is en hoe zij social media gebruiken. Middels onderzoek is het verschil in gebruik van social media door mannen en vrouwen geanalyseerd en dit bracht verrassende resultaten.

Man versus vrouw

Allereerst zijn mannen en vrouwen actief op verschillende sociale netwerken en gebruiken zij deze netwerken ook anders. De redenen om social media te gebruiken verschilt tussen de geslachten. Zo gebruiken mannen social media in vergelijking met vrouwen relatief vaak voor zakelijke doeleinden of om contacten te leggen gericht op dating. Zij zullen dus relatief vaker gebruik maken van LinkedIn of datingchatprogramma’s. Vrouwen zijn met name online actief vanuit sociale redenen, bijvoorbeeld om contacten te onderhouden met vrienden en familie, of om op de hoogte te blijven van activiteiten van mensen binnen hun netwerk. Ook maken zij meer gebruik van social media kanalen om zichzelf online ‘uit te drukken’. Denk aan het delen van content van eigen foto’s of het verzamelen van beelden van interessegebieden via Instagram en Pinterest.

Kijken we naar de gewenste contacten met bedrijven of merken, dan blijkt dat mannen het liefst acties ontvangen of informatie van merken. Vrouwen binden zich liever sociaal aan een bedrijf of merk voor een langere termijn, bijvoorbeeld middels persoonlijk contact zoals een Facebook Fanpage. Het liken van dergelijke Fanpages komt ook voort uit de sociale gebruiksreden van vrouwen waarbij ze op social media contacten aangaan met mensen met dezelfde interesses.

Alhoewel vrouwen dus online meer engagement met een merk aangaan dan mannen, blijkt dat ‘lossere’ contactomenten via betaalde advertenties bij vrouwen juist minder effectief zijn. Online betaalde advertenties die verschijnen in social media overzichten of IAP, blijken door vrouwen beter genegeerd te worden dan mannen. Ook maken vrouwen minder gebruik van couponcodes of QR-codes voor acties dan mannen.
Uit deze conclusies blijkt dus juist dat de man online gevoeliger is voor impulsaankopen dan de vrouw. Een verrassende conclusie in het traditionele marketing denken!


Naar het overzicht van blog berichten