Case: Food Tech Brainport

donderdag 10 januari 2019

Food Tech Brainport in Helmond biedt faciliteiten en toegang tot kennis, kapitaal en netwerken op het gebied van technologie en food. Zo draagt de organisatie bij aan gezondere en circulaire voeding. De Gemeente Helmond koos Viduro om dit innovatieve netwerk van bedrijven in de voedseltechnologie meer richting en naamsbekendheid te geven. Een geweldige opdracht met een breed scala aan business-, marketing- en communicatieuitdagingen!

Business: strategische analyse

Customer Value Canvas Food Tech Brainport

Viduro begeleidde diverse sessies om te komen tot een gedegen in- en externe analyse en een waardepropositie voor Food Tech Brainport. De verzamelde informatie vertaalden we in een marketing- en communicatiestrategie waarin community building centraal staat. Door de vele gebruikers en partners van Food Tech Brainport te mobiliseren en toe te rusten als ambassadeurs werken we aan community building rond het merk. In diverse gesprekken met stakeholders van bijvoorbeeld de Hogeschool Arnhem Nijmegen, Provincie Noord-Brabant en Brabantse Ontwikkelings Maatschappij hebben we kansen opgehaald om elkaars communicatie te versterken. Op basis van die kansen ontwierpen we samen een toolkit waarmee de ambassadeurs zijn toegerust om het verhaal van Food Tech Brainport uit te dragen. Onder andere een ambassadeursbordje en een keurmerk voor partners dragen bij aan de gekozen endorsement-strategie.

Marketing: online zichtbaarheid

Lancering Food Tech Brainport TV

Om ook online de zichtbaarheid van Food Tech Brainport te verbeteren, schreven we voor Food Tech Brainport een social mediastrategie en begeleidden we de organisatie bij het vullen en onderhouden van de social mediakanalen. We zetten een facebookcampagne op en lieten daarvoor advertenties vormgeven. Ook coördineerden we de bouw van een volledig nieuwe website waarin een eigen special interest kanaal een prominente rol heeft: Food Tech Brainport TV. Op maandag 17 december in de vroege ochtend gaven wethouder Jos van Bree en voorzitter van Food Tech Brainport Dick Pouwels het startsein voor de lancering van dit TV-kanaal en de nieuwe website. Rond de feestelijke opening organiseerden we persaandacht van regionale kranten, lokale bladen en vakpers.

Communicatie: beeld en geluid

Opname reclamespot Food Tech BrainportOm het businessplan helder en bondig in beeld te brengen voor de Helmondse gemeenteraad ontwikkelden we een animatie. Viduro schreef daarvoor het script en begeleidde de vormgeving en technische bouw. Om zo veel mogelijk aandacht voor Food Tech Brainport TV te genereren lieten we een radiocommercial opnemen die in januari wordt uitgezonden op BNR nieuwsradio en Omroep Brabant. Viduro was verantwoordelijk voor het hele project van strategievorming tot implementatie en werkte daarvoor samen met diverse stakeholders en leveranciers.

Innoveer mee in 2019!

Waar de communicatiefocus in 2018 hoofdzakelijk lag op de zakelijke klanten en partners van Food Tech Brainport, zetten we in 2019 ook in op het betrekken van de consument. In samenwerking met Helmond Marketing starten we een publiekscampagne waarin we aandacht vragen voor het tegengaan van voedselverspilling. Verder blijft Viduro in 2019 betrokken bij de organisatie voor ondersteuning en strategische sturing op marketing- en communicatiegebied. Volg Food Tech Brainport TV en innoveer mee!

Met dank aan onze partners:

  • Marker Ontwerp voor de grafische vormgeving van alle ontworpen communicatiemiddelen;
  • Forwart voor de realisatie van de website;
  • Digital Donkey voor de realisatie van de animatie;

Ook bedanken wij voor de fijne samenwerking producent van Food Tech Brainport TV: Van Langen Media en producent van de radiocommercial: FD Media


Naar het overzicht van blog berichten