Checklist: Social media gebruik

dinsdag 30 december 2014

Een merk maak je samen. Elke medewerker is ambassadeur. Dit heeft invloed op de reputatie van een bedrijfsmerk. Dat social media hierop grote invloed heeft, is niets nieuws. Maar weinig bedrijven hebben echter een social mediabeleid om medewerkers bewust te maken van hun invloed en sturing te geven inzake het gebruik ervan. Onderstaande checklist helpt u op weg om uw eigen beleid uit te stippelen.

vinkje

Creëer bewustwording bij uw medewerkers
Doel van een social mediabeleid, is onder andere uw medewerkers bewust te maken van hun invloed online. Stel een beleid op wat bijdraagt aan uw organisatiedoelstellingen.

 

vinkje

Stel doelen vast
Wat wilt u met social media bereiken? Wat verwacht u van uw medewerkers? Wilt u actief deelnemen om zo meningen/kernwaarden en kennis te delen waar u zich als bedrijf mee wilt profileren? Wilt u werken aan een eigen social community? Bespreek dit en leg de doelen vast.
 

vinkje

Maak duidelijk wat u als privé en wat u als zakelijk ziet
Wat is privé en wat is zakelijk? Mag social media onder werktijd ook voor privézaken? Waar trekt u de grens? Onderzoek wijst uit dat werknemers die onder werktijd actief zijn op social media voor privé-zaken, 9% productiever zijn. Effectief werken ze iets minder, maar doorgaans zonder dat hun werk er onder lijdt, dus hun productiviteit stijgt. Laat u dit toe?
 

vinkje

Werk richtlijnen uit in samenwerking met (een deel van) uw medewerkers
Betrek uw medewerkers bij het opstellen van het beleid. Wat vinden zij? Wat verwachten zij? Hoe kunnen ze bijdragen aan de identiteit van uw organisatie? Laat uw medewerkers er zelf over nadenken, zo worden ze ook actieve ambassadeurs.

 

vinkje

Leg verantwoordelijkheden vast
De meeste bedrijven zijn actief op verschillende social media kanalen. Dit is externe communicatie en valt onder de verantwoordelijkheid van de communicatiemedewerkers van het bedrijf. Leg vast welke medewerker voor welk account verantwoordelijk is. Wordt een account door meerderen personen beheerd? Zorg dan dat altijd duidelijk wordt vermeld wie namens de organisatie reageert, bijvoorbeeld door aan het eind de initialen van de medewerker te plaatsen.

vinkje

Gebruik wat er al is
Vele grote bedrijven hebben een social media beleid uitgestippeld. Gebruik hun beleid als basis voor uw eigen beleid; het wiel zelf nogmaals uitvinden is niet nodig! Kijk bijvoorbeeld eens bij TNT of Adidas.


Naar het overzicht van blog berichten