Checklist: Succesvol bloggen

dinsdag 22 juli 2014

Wilt u uw organisatie op een snelle en relatief goedkope manier onder de aandacht brengen? Zijn uw relaties en potentiële klanten actief online? En zijn zij op deze media geïnteresseerd in informatie gelieerd aan uw markt, producten- of dienstenpakket? Dan zou een blog voor u een doeltreffend middel kunnen zijn. Vijf tips om van uw blog een succes te maken:

vinkjeZorg voor originele content
Originele content voor een blog is zeer belangrijk om (potentiële) klanten te trekken en te blijven interesseren voor uw blog. Originele content kunt u verzorgen door niet alleen een verrassend onderwerp te bedenken maar in uw blog ook ervaringen, interessante tips & weetjes of humor te verwerken.

vinkjeMaak het persoonlijk
Een blog wordt authentiek en onderscheidend door het toevoegen van persoonlijke noten. Waarom zou iemand uw blog volgen? Laat uw persoonlijke afdruk achter om u zelf te profileren als ‘kenner’ in uw vakgebied. Dit hoeft niet vanuit theorie te zijn, maar kan ook op basis van uw ervaring. Geef gerust uw mening!

vinkjeCreëer interactie
Blogs zijn met name effectief als u interactie kunt uitlokken. Denk aan het stimuleren tot reacties of vragen van uw klanten. Zorg dus ook altijd voor een zogenoemde call-to-action; een oproep om de interactie aan te gaan. Dit kan een vraag, een overdenking of een opdracht aan de lezers zijn.

vinkjeMaak de blog visueel
Versterk uw content door de deze ook visueel te maken. Welbekend zijn de infographics. Beelden zeggen vaak meer dan woorden.



vinkjePas de content aan op het middel
Zorg ervoor dat uw content goed geschreven is voor online publicatie. Maak gebruik van headers en korte zinnen. Maak de tekst niet te lang, het moet ook op een mobile device als een tablet goed leesbaar en overzichtelijk blijven. Let tevens op het verspreiden van uw blog via social media kanalen als Twitter en Facebook.


Naar het overzicht van blog berichten