De positioneringsdriehoek

vrijdag 29 maart 2019

De positionering stellen we vast aan de hand van de positioneringsdriehoek. We kijken hierbij naar drie facetten;

  • De identiteit; missie, visie en kernwaarden van de organisatie;
  • De wensen van de doelgroepen;
  • Het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrentie.

Richtlijnen goede positionering

Er zijn een aantal basisvoorwaarden waar een goede positionering aan moet voldoen. Onderstaand een opsomming van een paar van de belangrijkste aandachtspunten bij het uitwerken van je bedrijfspositionering:

A Communiceer je missie
Een ijzersterke positionering zorgt dat de missie glashelder is. Medewerkers begrijpen zo ook beter waar zij dagelijks aan bijdragen. Ook extern is het zo duidelijker wat je als organisatie probeert te bereiken.

B. Relevantie voor de doelgroep 
Een positionering is alleen waardevol, als de doelgroep zich aangesproken voelt. En niet alleen voor nu, de korte termijn, maar ook voor in de toekomst.

C. Onderscheidend vermogen
Een positionering positioneert ten opzichte van een concurrent, maar is alleen effectief als hij ook daadwerkelijk differentieert en de unieke eigenschappen van het merk onderstreept.

Aanvullende voorwaarden zijn:

  • Consistentie
    Een klant die een boodschap of actie niet kan plaatsen raakt in de war. Zorg er voor dat de rode draad in jouw positionering duidelijk is. Vermijd uitingen, acties of gedrag die eigenlijk niet passen bij je bedrijf.
  • Waarmaken
    Voordat je een positionering naar buiten toe communiceert moet je er zeker van zijn dat je de beloofde boodschap ook daadwerkelijk intern kan waarmaken. Verwachtingsmanagement is belangrijk in je externe profilering.
  • In lijn met business-doelstellingen en ambities
    Een positionering moet aansluiten bij de realisatie van de opgestelde doelstellingen van jouw bedrijf.

Positioneringsdriehoek

Resultaat dat er mag zijn

Een goede positionering resulteert in:

1. Een grotere aantrekkingskracht op (potentiële) klanten.

2. Trotse medewerkers die verbonden zijn met je bedrijf.

3. Het gemakkelijker aantrekken van nieuwe mensen, die bij je bedrijf passen.

Is jouw bedrijf toe aan een scherpe positionering of is het tijd voor een herpositionering van jouw organisatie wegens veranderingen of nieuwe ontwikkelingen? Neem gerust contact met ons op!


Bronnen:
www.strategischmarketingplan.com 
www.gototalbranding.nl


Naar het overzicht van blog berichten