Een 50-plusser is toch zeker senior...?

dinsdag 1 september 2015

Wat is een senior? Die vraag is eenvoudig te beantwoorden: iemand die tot de oudere generatie behoort. Volgens de Van Dale betekent senior; de oudere. Maar wie behoort tot de ouderen? Is het in jaartallen uit te drukken? Ben je senior met de 50, of vanaf de 55 of 65 jaar? In de marketing is dit belangrijk om te weten gezien het essentieel is de juiste taal te spreken richting uw doelgroepen.

Beter differentiëren

‘Senioren zijn alle personen ouder dan 55 jaar’. Zo werd in het verleden de seniorendoelgroep in de marketing gedefinieerd. Erg vreemd eigenlijk met de wetenschap dat we voor de jongere medemens vele differentiaties hebben, zoals: baby’s, peuters, kleuters, pubers en jong volwassenen met overal afgebakende leeftijdscategorieën aan gekoppeld. Gespecificeerde doelgroepen zodat elke groep gericht te benaderen is. Iedere groep heeft immers andere behoeftes.

Generaties

Inmiddels wordt in de marketing de senior serieus genomen en bestaat er seniorenmarketing. Men wil dus echt doelgroep specifieker te werk gaan. Echter het woord senior brengt ook aversie met zich mee gezien mensen niet graag als oudere bestempeld willen worden. Er is overigens geen eenduidige definitie van seniorenmarketing, het staat ook niet in de Dikke van Dale. Wellicht is het beter om te spreken van generatiemarketing; hiermee ondervangen we alle generaties.

Zo kennen we vanaf de 50 jaar de volgende generaties, aanvullend op de hierboven beschreven generaties:

  • 50 t/m 55 jaar: de ‘verloren’ generatie.
    Ze zien zichzelf niet als senior en kregen te maken met de massale jeugdwerkloosheid in de jaren 80.
  • 55 t/m 65 jaar: de zachte generatie, babyboomers en protestgeneratie.
    In deze groep vindt u de meest maatschappelijk actieve senioren.
  • 65 t/m 75 jaar: de stille generatie en oudste babyboomers
    Dit zijn meestal gepensioneerde ouderen.
  • Vanaf 75 jaar en ouder: dit is de vooroorlogse generatie.
    Ze zijn allemaal gepensioneerd. Gezondheidszorg en zorg in het algemeen is zeer belangrijk voor deze groep.

Bron: Richard Onnes

Hoe u het ook went of keert, de vergrijzing stijgt snel. Er zijn veel ouderen die (redelijk wat) geld te besteden hebben. Het mag dus geen verrassing zijn dat generatiemarketing van groot belang is voor ondernemingen die iets aan de hierbij behorende doelgroepen willen ‘slijten’.


Naar het overzicht van blog berichten