Blog: Een logo; het gezicht van een bedrijf of merk

dinsdag 15 december 2015

Een logo is een belangrijk, herkenbaar element van een bedrijf of merk. In één oogopslag laat het vaak zien waar een bedrijf voor staat, wat het doet én zorgt het voor herkenbaarheid. Maar wat als het logo dat nu gebruikt wordt, niet meer matcht met datgene waar uw bedrijf voor staat of niet meer de juiste uitstraling heeft? Wat zijn aspecten waar over nagedacht moet worden bij de beslissing of een logo wordt aangepast of zelfs helemaal wordt vervangen?

Begin met de strategie

Zorg er eerst voor dat de strategie voor de lange termijn duidelijk is. Een logo aanpassen of een compleet nieuw logo is niet iets wat regelmatig gedaan wordt. Een logo is een herkenbaar element voor een bedrijf of merk en over het aanpassen of vervangen ervan moet goed nagedacht worden. Het is daarbij belangrijk dat de strategie voor de lange termijn helder is; immers vormt dat de basis voor alle uitingen.

Bedenk goed wat het logo uitstraalt

Verschillende elementen van een logo vertellen waar het bedrijf voor staat, zoals de vormgeving. Kleurgebruik is hierbij een belangrijk aspect. Elke kleur heeft een andere betekenis; zo staat blauw voor zakelijk, groen voor groei, goud voor rijkdom en zwart voor professioneel.

Maar ook de vorm van een logo zegt veel. Ronde hoeken zorgen voor een vriendelijke uitstraling van het logo. Het lettertype heeft daar ook een grote invloed op; is een zakelijke uitstraling  een belangrijk aspect, dan heeft een lettertype met rechte hoeken vaak de voorkeur.

Bekendheid van het huidig logo

De herkenbaarheid van een logo is zeker iets om mee te nemen bij de beslissing of een logo aangepast of zelfs helemaal vervangen wordt. Een logo wat al enige tijd gebruikt wordt en een hoge herkenbaarheid heeft, kan ook een restyling ondergaan voor de gewenste uitstraling. Hierbij wordt het huidige logo als basis gebruikt en op een aantal aspecten aangepast. De herkenbaarheid van het oude logo blijft maar heeft een nieuw jasje gekregen. Wanneer toch graag het logo compleet vernieuwd wordt, is het beter om dit geleidelijk over een langere periode te doen om de herkenbaarheid van het logo niet te verliezen.


Naar het overzicht van blog berichten