Viduro B.V.

Een onderscheidende merknaam en merkregistratie

12 april 2017

Een onderscheidende merknaam en merkregistratie

Je bedrijf en producten of diensten hebben een naam. Ze wijzen klanten naar je producten en diensten, staan symbool voor jouw onderneming en vertegenwoordigen een economische waarde. Daarom is het verstandig een merknaam te beschermen.

Wat zijn de voorwaarden om je merknaam te beschermen?

  • Het merk moet vanzelfsprekend vrij zijn
  • Het merk moet onderscheidend zijn
  • Het merk mag niet beschrijvend zijn
  • Het merk mag niet misleidend zijn
  • Het is verplicht om het merk binnen 5 jaar te gebruiken anders vervalt het merkrecht

Een handelsnaam is vaak ook de naam van het bedrijf. Je hebt recht op de handelsnaam door het gebruik van de naam.  Registratie bij de Kamer van Koophandel kan als bewijs worden gebruikt. Op basis van het handelsnaamrecht kan men optreden tegen jongere handelsnamen die gelijkend zijn of waardoor verwarring ontstaat. Echter heeft dit een beperkte regionale bescherming. Door jouw handelsnaam als merk in gebruik te nemen, zonder voorafgaand onderzoek, riskeer je claims van merkhouders met oudere rechten. Dit kan zelfs tot gevolg hebben dat je het gebruik van je merk moet afblazen. Zonder registratie heb je dus geen merkrecht en wordt het lastig om actie te ondernemen tegen anderen die hetzelfde merk of een gelijkend merk gebruiken.

Wat zijn de voordelen van merkregistratie?
Je hebt exclusiviteit en voorkomt dat anderen het merk registreren. Door je merk te registreren kun je gemakkelijker actie ondernemen tegen inbreuk. Je kunt bezwaar maken tegen de registratie van een identiek of gelijkend merk en je kunt optreden tegen de ondernemer die inbreuk maakt. Daarnaast kun je het teken ® gebruiken om aan te geven dat het merk geregistreerd is. Dit heeft een preventieve werking en het maakt ook een professionele indruk, het wekt vertrouwen bij de klant.

De stappen voor een onderscheidende merknaam en merkregistratie
Welke route moet er worden afgelegd om er zeker van te zijn dat de nieuwe naam voor uw bedrijf, product of dienst onderscheidend in de markt gepositioneerd kan worden?

1.    Controleer het merk; wat is de betekenis wat het merk en doe onderzoek op internet
2.    Is de domeinnaam (URL van de website) nog beschikbaar?
3.    Zijn de social media kanalen al bezet?
4.    Staat er een vergelijkbare naam geregistreerd bij de KvK?
5.    Quick scan merkonderzoek; onderzoek of de naam al geregistreerd is; vervolgens kun je de afweging maken of je het merk ook wilt laten registreren om uw merk te beschermen en het merk te laten bewaken op misbruik of inbreuk.

6.    Het registreren van het merk 
7.    Merkbewaking

Een merk wordt geregistreerd in bepaalde klassen, deze klassen omschrijven categorie├źn van producten en diensten. Je registreert je merk dus alleen voor de producten en diensten waarvoor je het merk gaat gebruiken.  

Maar niet alleen de merknaam kan worden vastgelegd. Ook zaken zoals het logo, kleur en een slogan kunnen worden geregistreerd. Zelfs geluid/tunes en vormen kunnen worden vastgelegd!

TIP: registreer het merk pas wanneer u zeker weet dat dit het merk is wat u de komende tijd wil voeren. Uitbreiden van een bestaande registratie kan namelijk niet. Bij aanpassingen moet de registratie opnieuw worden uitgevoerd.

Hulp nodig bij het bedenken van een onderscheidende merknaam of bij het registeren van jouw merk? Neem gerust contact met ons op.

Dit item is opgesteld in een samenwerking met Bakker& Verkuijl, experts in merkregistratie

Terug naar het overzicht