12 december 2018
Een organisatie met een missie
De missie is een van de facetten die de voedingsbodem voor de strategie van je organisatie vormt. Een missie geeft aan wat een organisatie betekent of wil betekenen voor haar klanten, werknemers en partners. Met de missie maak je duidelijk waar je als bedrijf voor staat en waarin jullie je onderscheiden ten opzichte van anderen.
Vragen die je helpen om de missie van jouw organisatie te formuleren:
- Waartoe en waarom bestaat onze organisatie?
- Wat is onze primaire functie?
- Voor wie bestaan we?
- In welke fundamentele behoefte wordt door ons voorzien?
Tips voor het formuleren van de missie van jouw organisatie:
- Houd het kort en bondig. Beschrijf een inspirerende ambitie of een duidelijk motto in een notendop.
- Vermijd een zin die indrukwekkend klinkt, maar weinig inhoud heeft.
- Leg de verbinding met de buitenwereld. Het bestaansrecht van jouw organisatie begint bij je klant.
- Vermijd vakjargon en afkortingen.
- Motiveer het waarom. Waarom doe je als organisatie wat je doet?
- Maak een link met de doelstelling van je organisatie.
De weg er naar toe telt!
Uiteindelijk is niet het belangrijkste wat er op papier is gezet, maar de weg die daartoe heeft geleid. Indien een missie niet gebaseerd is op gedeelde opvattingen, heeft een missie geen betekenis voor je medewerkers en ander stakeholders.
Een aantal voorbeelden:
- Lego: inspireren en ontwikkelen van de bouwers van morgen.
- Google: to organize the world's information and make it universally accessible and useful.
- Tesla: to create the most compelling car company of the 21st century by driving the world's transition to electric vehicles.
- Philips: het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties.
Een scherpe missie geeft focus, motiveert en verbindt medewerkers in een organisatie!
Bron: www.managementsite.nl
© 2023 Viduro B.V. | strategische denkers & impactvergroters Website door Forwart