14 maart 2019
Een sterke positie in de markt
Positioneer je bedrijf in de voorkeurspositie binnen de gedachten van je doelgroep.
Iedereen weet wat hij doet,
een gedeelte weet hoe hij het doet,
maar weinigen weten waarom hij het doet.
Simon Sinek
Een goed startpunt voor je positionering is het nadenken over het waarom, hoe en wat van jouw organisatie, ook wel de Golden Circle genoemd. Belangrijk is om de ‘outside in’ methode toe te passen en te beginnen bij de kern, waarom je doet wat je doet.
Why (waarom)
Waar kom je ’s morgens je bed voor uit? Weinigen weten waarom ze bepaalde dingen doen. Waar geloof je in? Wat is de drijfveer van jouw organisatie? Bij het definiëren van de why ga je in op waarom jouw organisatie bestaat en waarom het ertoe doet voor anderen. De why is je onderscheidend vermogen. Belangrijk is dat winst geen geldige reden is voor het ‘waarom’, want dit is een resultaat.
How (hoe)
In de Golden Circle van Simon Sinek staat ‘hoe’ voor het proces. Het betreft de specifieke acties die worden verricht om de why te realiseren.
What (wat)
De what staat voor de producten en diensten die je aanbiedt. Het is het resultaat van de why, oftewel het bewijs.
Hieronder een voorbeeld van hoe Apple de Why, How, What heeft uitgewerkt:
- Why: We believe in challenging the status quo an doing this differently
- How: our products are beautifully designed and easy to use
- What: We make computers
Met de waarom, hoe, en wat op zak heb je een goede basis gelegd voor de verdere invulling van de positionering van jouw bedrijf.

© 2023 Viduro B.V. | strategische denkers & impactvergroters Website door Forwart