Een sterke positie in de markt

donderdag 14 maart 2019

Positioneer je bedrijf in de voorkeurspositie binnen de gedachten van je doelgroep.

Iedereen weet wat hij doet,
een gedeelte weet hoe hij het doet,
maar weinigen weten waarom hij het doet.
Simon Sinek

Een goed startpunt voor je positionering is het nadenken over het waarom, hoe en wat van jouw organisatie, ook wel de Golden Circle genoemd. Belangrijk is om de ‘oustide in’ methode toe te passen en te beginnen bij de kern, waarom je doet wat je doet.

Why (waarom)
Waar kom je ’s morgens je bed voor uit? Weinigen weten waarom ze bepaalde dingen doen. Waar geloof je in? Wat is de drijfveer van jouw organisatie? Bij het definiëren van de why ga je in op waarom jouw organisatie bestaat en waarom het ertoe doet voor anderen. De why is je onderscheidend vermogen. Belangrijk is dat winst geen geldige reden is voor het ‘waarom’, want dit is een resultaat.

How (hoe)
In de Golden Circle van Simon Sinek staat ‘hoe’ voor het proces. Het betreft de specifieke acties die worden verricht om de why te realiseren.

What (wat)
De what staat voor de producten en diensten die je aanbiedt. Het is het resultaat van de why, oftewel het bewijs. 

Hieronder een voorbeeld van hoe Apple de Why, How, What heeft uitgewerkt:

  • Why: We believe in challenging the status quo an doing this differently
  • How: our products are beautifully designed and easy to use
  • What: We make computers

Met de waarom, hoe, en wat op zak heb je een goede basis gelegd voor de verdere invulling van de positionering van jouw bedrijf.

Golden Circle

Een kompas voor je totale organisatie 

Het is van belang om intern één gezamenlijke koers te kiezen en die binnen én buiten de organisatie op uniforme wijze uit te dragen. Zodra intern alle neuzen dezelfde kant op staan kan je ook extern één krachtige boodschap uitdragen. Een goede positionering helpt hierbij.

Als bedrijf kun je jezelf niet positioneren op een wijze die niet past bij wie je in de kern bent. Een positieve merkbeleving is noodzakelijk om bestaande relaties te binden en nieuwe relaties aan te gaan. De interne beleving van het merk is essentieel voor deze externe profilering.

Om naar buiten een uniforme positionering te kunnen kiezen is het noodzaak eerst intern te komen tot gedeelde waarden, de kernwaarden van je bedrijf. Om trots en binding te krijgen vanuit je medewerkers is het van belang ze te betrekken bij het vaststellen van de positionering. De volgende keer ga ik verder in op de positionering!


Bronnen: www.strategischmarketingplan.com en www.gototalbranding.nl 


Naar het overzicht van blog berichten