Effectieve communicatie
vaststellen identiteit en imago
22 februari 2018
Identiteit en imago zijn twee termen waar iedere organisatie mee te maken heeft. Maar wat houden ze nou precies in?
Identiteit is datgene waar de organisatie voor staat en hoe de organisatie zich wil presenteren. Het gaat dan over de strategie, filosofie en cultuur van de organisatie. Middels een aantal kernwaarden kan de identiteit van de organisatie worden omschreven. Deze kernwaarden vormen als het ware het DNA van het bedrijf en zijn op verschillende disciplines van de onderneming toepasbaar; van communicatiestrategie tot en met personeelsbeleid (nieuwe medewerkers dienen zich in de kernwaarden te kunnen vinden).
Het vaststellen van de identiteit van uw organisatie kun je in je eentje doen, maar vervolgens is het dan de vraag in hoeverre de medewerkers van je organisatie deze kernwaarden dragen en beleven. Het is dan ook een must om met personen die een afspiegeling vormen van uw organisatie de kernwaarden te bepalen. Het achterhalen van deze waarden kan bijvoorbeeld met een te houden kernwaardensessie. De medewerkers worden in een neutrale omgeving gevraagd te vertellen hoe zij de organisatie zien, wat ze belangrijk vinden en welke facetten in het bedrijf voor verbetering vatbaar zijn.
Imago is de mening van de omgeving/doelgroep over de organisatie en is vast te stellen door marktonderzoek. Imago mag je niet verwarren met reputatie. Beide termen worden echter vaak door elkaar gebruikt. Niet vreemd, want hun betekenis komt grotendeels overeen. Reputatie is echter het resultaat van prestaties in het verleden. De reputatie wordt gevormd door een langdurig en effectief communicatieproces en heeft een significante bijdrage aan het concurrentievoordeel op de lange termijn.
De identiteit van de organisatie wordt door verschillende soorten communicatie overgebracht op de doelgroep. De mening van de doelgroep vormt, zoals al aangegeven, het imago van de organisatie. Door te weten wat je identiteit is en te meten wat het imago is van je organisatie, kun je achterhalen waar de verschillen liggen tussen identiteit en imago en hoe effectief de communicatie naar je doelgroep nu eigenlijk verloopt. Van belang, want je wilt dat door juiste communicatie de gewenste identiteit en het imago dicht bij elkaar liggen. Dit zodat je bedrijf gezien wordt, zoals je wilt dat het wordt beleefd!
Wil je advies over strategische marketing- of communicatievraagstukken? Neem gerust contact op.
© 2023 Viduro B.V. | strategische denkers & impactvergroters Website door Forwart