Effectieve communicatie door vaststellen identiteit en imago

dinsdag 2 augustus 2011

Identiteit en imago zijn twee termen waar iedere organisatie mee te maken heeft. Maar wat houden ze nou precies in?

Uw identiteit

Identiteit is datgene waar de organisatie voor staat en hoe de organisatie zich wil presenteren. Het gaat dan over de strategie, filosofie en cultuur van de organisatie. Middels een aantal kernwaarden kan de identiteit van de organisatie worden omschreven. Deze kernwaarden vormen als het ware het DNA van het bedrijf en zijn op verschillende disciplines van de onderneming toepasbaar; van communicatiestrategie tot en met personeelsbeleid (nieuwe medewerkers dienen zich in de kernwaarden te kunnen vinden).

Niet alleen maar samen

Het vaststellen van de identiteit van uw organisatie kunt u in u eentje doen, maar vervolgens is het dan de vraag in hoeverre de medewerkers van uw organisatie deze kernwaarden dragen en beleven. Het is dan ook een must om met personen die een afspiegeling vormen van uw organisatie de kernwaarden te bepalen. Het achterhalen van deze waarden kan bijvoorbeeld met een te houden kernwaardensessie. Uw medewerkers worden in een neutrale omgeving gevraagd te vertellen hoe zij de organisatie zien, wat ze belangrijk vinden en welke facetten in het bedrijf voor verbetering vatbaar zijn.

Het imago

Imago is de mening van de omgeving/doelgroep over uw organisatie en is vast te stellen door marktonderzoek. Imago mag u niet verwarren met reputatie. Beide termen worden echter vaak door elkaar gebruikt. Niet vreemd, want hun betekenis komt grotendeels overeen. Reputatie is echter het resultaat van prestaties in het verleden. De reputatie wordt gevormd door een langdurig en effectief communicatieproces en heeft een significante bijdrage aan het concurrentievoordeel op de lange termijn.

Juiste communicatie

De identiteit van de organisatie wordt door verschillende soorten communicatie overgebracht op de doelgroep. De mening van de doelgroep vormt, zoals al aangegeven, het imago van de organisatie. Door te weten wat u identiteit is en te meten wat het imago is van uw organisatie, kunt u achterhalen waar de verschillen liggen tussen identiteit en imago en hoe effectief de communicatie naar uw doelgroep nu eigenlijk verloopt. Van belang, want u wilt dat door juiste communicatie de gewenste identiteit en het imago dicht bijelkaar liggen. Dit zodat uw bedrijf gezien wordt, zoals u wilt dat het wordt beleefd!

Wilt u advies over strategische marketing- of communicatievraagstukken? Neem gerust contact op.


Naar het overzicht van blog berichten