Hoe goed ken jij jouw doelgroep?

Hoe goed ken jij jouw doelgroep?

25 januari 2022

Hoe goed ken jij jouw doelgroep?

Als organisatie wil je een onderscheidende positionering hebben. Deze positionering bestaat uit een drietal factoren. 1: De identiteit van je organisatie. Wie ben je en wie wil je zijn? 2: De concurrentie. Hoe onderscheidt jouw organisatie zich en waar liggen de kansen in de markt? 3: De doelgroep. Weet jij wat de wensen van jouw doelgroep zijn? En denk je het te weten of weet je het écht? In deze blog richt ik mij tot de doelgroep en vertel ik hoe je de doelgroep leert kennen.

Verbreed je blik
Als ondernemer ken je de markt waarin je actief bent goed. Deze kennis geeft je ook inzicht in de doelgroep. Maar is dit voldoende? Ik ben er van overtuigd dat het een risico is om alleen te varen op de ervaringen die jij en je organisatie hebben. Zeker als het gebaseerd is op aannames. Het is niet eenvoudig om vanuit een ander perspectief naar de doelgroep te kijken. Verbreed daarom je blik en zorg dat je te weten komt wat je doelgroep écht wil. 

Manieren om je doelgroep te leren kennen
Er zijn verschillende manieren om meer over je doelgroep te weten te komen: 

  • Houd interviews met mensen uit je doelgroep. Vraag ze naar hun wensen en behoeftes. Zorg dat je verschillende mensen interviewt: de trouwe klant, de nieuwe klant, de oud-klant die voor een andere partij heeft gekozen en de potentiële klant. 
  • Zet een enquête uit onder jouw doelgroep. Op het moment dat je mensen de gelegenheid geeft om de enquête anoniem in te vullen, levert dat vaak rijke antwoorden op die je niet uit klantcontact of een interview haalt. 
  • Maak gebruik van onderstaand model. Dit heet het value proposition canvas. In de rechterkant van de het tabel denk je na over welke taken de doelgroep wil uitvoeren en welke pijnpunten en voordelen hierbij ontstaan. In de linkerkant van het model geef je hier een antwoord op: hoe vul je de taken van de doelgroep in én hoe speel je in op de pijnpunten en kansen? Het model dwingt je om op een andere manier na te denken over de doelgroep. Mijn ervaring is dat dit hele waardevolle inzichten oplevert. 
NIELS model merk en reputatie.jpg

De doelgroep ontwikkelt zich
Net als een organisatie, ontwikkelt ook een doelgroep zich. Er ontstaan nieuwe trends, er zijn maatschappelijke ontwikkelingen en nieuwe spelers in de markt. De relatie die de doelgroep heeft met jouw organisatie verandert daardoor. Ben je hiervan bewust. Denk regelmatig kritisch na of je nog wel het juiste biedt voor de doelgroep. Zo haal je het beste uit jouw organisatie én bied je het optimale voor de klant. Dat is wat we allemaal willen toch? 

Meer weten of wil je een keer sparren? Neem gerust contact met ons op! 

Terug naar het overzicht