Hoe kies je de  juiste merkenstrategie voor jouw bedrijf?

vrijdag 9 november 2018

Je hebt verschillende bedrijven, merken en/of producten en diensten, maar hoe treed je hier nu op een goede manier mee naar buiten? Ga je onder één naam naar buiten of juist niet? En in welke vorm? Er zijn verschillende merkenstrategieën mogelijk. Door een duidelijke keuze hierin te maken, kan je consistent naar buiten toe treden en heb je een houvast voor de toekomst wanneer jouw bedrijf verder uitbreid met bijvoorbeeld nieuwe producten of diensten.

Merkenstrategiën

  • Monolithisch/paraplumerk: alle producten en diensten vallen onder één naam. De naam van het bedrijf is ook de naam van de producten en diensten. Een goed voorbeeld hiervan is de HEMA.

Hema

  • Semi-monolithisch: producten en diensten worden als één geheel waargenomen maar onderscheiden zich wel in naam. FedEx onderscheidt zich bijvoorbeeld met FedEx Express, FedEx Ground en FedEx Freight.

Afbeelding1

  • Co-branding: twee of meer gelijkwaardige hoofdmerken worden aan elkaar gekoppeld. Senseo is bijvoorbeeld van zowel Douwe Egberts als Philips.

 

Senseo

  • Endorsement: er zijn meerdere merken die onder één hoofmerk vallen. Elk merk heeft een duidelijke eigen naam en identiteit, maar er is altijd een link naar het hoofdmerk. KitKat en Lion zijn bijvoorbeeld beide van Nestle en dit zie je ook terug op de verpakking.

Endor

  • Single-branded: er zijn meerdere merken die onder het hoofdmerk vallen. Elk merk heeft zijn eigen identiteit en er is geen link naar het hoofdmerk. Een voorbeeld hiervan is Procter & Gamble. Onder dit hoofdmerk valt bijvoorbeeld Gillette, Pampers en Olaz, maar dit zie je niet terug op de verpakking.

Sing

 

Voor- en nadelen

Je ziet bij de verschillende strategieën dat het verschilt of het hoofdmerk wel of niet duidelijk aanwezig is. Wat zijn hier nu precies de voor- en nadelen van? 

Tabel

Wanneer het hoofdmerk duidelijk aanwezig is, geeft dit een sterke uitstraling naar buiten toe. Een nieuw bedrijf, merk, product of dienst kan meeliften op de bestaande reputatie en het levert een kostenbesparing op in productie en promotie. Wanneer het hoofdmerk minder of niet aanwezig is, kan een bedrijf, merk, product of dienst zich gerichter positioneren op de gewenste doelgroep, omdat het zich beter kan onderscheiden. Doordat de verschillende merken minder aan elkaar worden gekoppeld is de impact bij imagoschade ook minder groot en ben je flexibeler bij de introductie van bijvoorbeeld een nieuw product. 

Twijfel je erover welke merkenstrategie het beste bij jouw situatie past? En wat dat precies betekent? Wij helpen je graag op weg om een juiste keuze hierin te maken.


Naar het overzicht van blog berichten