Op vakantie en ik neem mee: mijn mobiele telefoon!

dinsdag 15 juli 2014

Social media gebruik tijdens de zomerperiode

De vakantieperiode is deze week in Zuid-Nederland ook aangebroken. Nederland vertrekt weer massaal op vakantie, met de caravan of met het vliegtuig naar verdere bestemmingen. Maar wellicht blijft u ook wel gewoon lekker thuis. Hoe dan ook, hoogstwaarschijnlijk heeft u enkele dagen of weken vrij van werk.
Hoe moet dat nu met berichtgeving vanuit de organisatie? Wordt er tijdens de zomer geen nieuws op social media geplaatst? Neemt een collega dit over of verzorgt u dit zelf vanuit uw vakantieadres? In deze tijd dat alles digitaal gaat en u overal ter wereld toegang heeft tot social media, is het natuurlijk relatief eenvoudig om te blijven tweeten, liken en sharen. Zo hoeft er tijdens de vakantieperiode geen radiostilte te ontstaan. Indien uw doelgroepen immers gewend zijn dat u actief bent op social media, is het een gemiste kans om dit tijdens de vakantieperiode te laten liggen.

Top of mind positie

Aanwezigheid en activiteit op social media zijn belangrijk om top of mind te blijven bij (potentiële) klanten. Vooral omdat uw klanten zelf tijdens hun vakantie ook gewoon informatiekanalen als social media blijven gebruiken. De tijd dat je in het buitenland alleen op de hoogte kon blijven van het reilen en zeilen in Nederland via een telefoonhokje, verouderde krant of BVN nieuwsuitzending is definitief voorbij. Door de online mogelijkheden als Facebook, Twitter, FaceTime, Skype en noem maar op, kunnen we overal ter wereld het nieuws uit Nederland volgen. Sterker nog, 74% van de vakantiegangers bezoekt dagelijks actief zijn of haar social media kanalen om op de hoogte blijven. Omdat veel bedrijven tijdens deze periode minder actief zijn op social media, is dit de uitgelezen tijd om juist voor uw bedrijf of product te werken aan de online zichtbaarheid. Ook kunt u bepaalde berichten al plannen zodat u er tijdens de vakantie ‘geen’ omkijken naar hebt. Monitoren en reageren blijft echter wel altijd belangrijk.

Kortom, het mag dan wel de bekende ‘komkommertijd’ zijn in de media, voor social media is het juist nu de tijd om te oogsten en te zaaien!


Naar het overzicht van blog berichten