Pay-off vergroot herkenning

vrijdag 1 april 2011

Nog te vaak zie je organisaties die een prachtig logo hebben maar waarvan je denkt: wat doet het bedrijf precies? Waar zijn ze goed in? Wat maakt de onderneming uniek? Een goede pay-off (ook wel slogan genoemd) kan deze vragen kort en bondig ondervangen.

De essentie

Een pay-off is een korte zin die de essentie van een bedrijf of product omvat. Het is eigenlijk de kortst mogelijke versie van het organisatie- of verkoopverhaal en staat onderaan de advertentie, aan het eind van de commercial of dicht bij het logo. Een pay-off ontbreekt bij veel bedrijven op de communicatiemiddelen. Dit terwijl een goede pay-off daadwerkelijk bijdraagt aan de herkenning van je merknaam, en herkenning verkoopt.

Geen gemakkelijke opgave

Een goede pay-off is een verplicht onderdeel bij het bedenken van de huisstijl. Op basis van de bedrijfs- of productpropositie ontwerpt een studio vaak een beeldmerk, woordmerk en de totale stijl maar een pakkende pay-off wordt ‘vergeten’. Een goede pay-off bedenken is dan ook geen gemakkelijke opgave. Het is echt een vereiste dat de propositie of het unique selling point van de organisatie of product erin is verwerkt. Daarnaast moet deze lekker in het gehoor liggen, begrijpelijk, uitdagend en origineel zijn. Bij deze een aantal tips om te komen tot een pakkende herkenbare pay-off:

  • Een pay-off is gemakkelijker te onthouden met ritme en rijm
  • Vermeld als het even kan de merknaam in de pay-off
  • Opvallendheid is belangrijker dan inhoud
  • Zorg dat de pay-off aansluit bij de verwachting van de gebruiker
  • Test intensief de nieuwe pay-off
  • Gebruik de pay-off altijd en overal
  • Wissel niet te vaak van pay-off

Nietszeggend

Zorg er in elk geval voor dat de pay-off niet te abstract is, bijvoorbeeld zoals de  pay-off ‘lekker leven’. Nietszeggend, elk bedrijf kan deze gebruiken of je nu reizen, verzekeringen of huizen verkoopt. Een kraker die al geruime tijd bestaat is de pay-off  ‘Leuker kunnen we ’t niet maken, wel makkelijker’, van de belastingsdienst. IJzersterk, het zegt precies waar het op staat en wat de onderneming probeert te bereiken.

Verzin een pay-off niet alleen. Betrek de juiste personen binnen de organisatie erbij en consulteer een marketingcommunicatie-deskundige om dit creatieve proces te begeleiden. Als je het toch zelf wilt doen… check even op Google als je net een geweldige pay-off hebt bedacht, misschien bestaat hij al.

Wilt u advies over strategische marketing- of communicatievraagstukken? Neem gerust contact op.

 


Naar het overzicht van blog berichten