Plannen is vooruitzien!

donderdag 11 september 2014

We hebben nog ruim drie maanden in 2014, maar om goed beslagen ten ijs te komen, is het belangrijk om alvast een start te maken met uw marketingcommunicatiestrategie voor komend jaar. Om niet op ad hoc basis, maar gepland te werken -waardoor u meer effect bereikt- kunt u eigenlijk niet meer om het vooraf ontwikkelen van content heen. Het opzetten van een contentkalender kan u hierbij helpen.

Contentkalender voor houvast

Contentmarketing is, globaal gezegd het ontwikkelen van onderwerpen en berichtgeving die voor uw doelgroep relevant zijn en die bijdragen aan uw gewenste profilering en positionering. Heeft u bijvoorbeeld een autogarage en wilt u doelgroepen aanspreken die op zoek zijn naar autobanden, maar die hier natuurlijk informatie vooraf over willen, zorg ervoor dat u dan berichtgeving klaar heeft staan die de verschillende overwegingen met betrekking tot de aanschaf van een goede band uiteenzet. Op die manier laat u zichzelf zien als expert in uw vakgebied en spreekt u doelgroepen aan met informatie die voor hen relevant en interessant is.

Om deze content gericht in te zetten in plaats van ad hoc berichten uit te sturen, kunt u vooraf een contentkalender opstellen. Inventariseer relevante onderwerpen, spreid deze onderwerpen in een jaarplanning en houdt rekening met wisselende informatiebehoeften afhankelijk van het seizoen. Om bij het voorbeeld van de autogarage te blijven: denk aan winter- en zomerbanden. Maak ook een aanzet voor verspreiding van de content via diverse kanalen. Via uw website, nieuwsbrief, social media, online kanalen van derden of wellicht via advertenties in de media? Zorg hoe dan ook voor een geïntegreerd geheel. Met af en toe een tweet of een ad hoc advertentie redt u het niet en zijn dit dus eigenlijk verloren uitingen.

Het belangrijkste: zorg ervoor dat u de informatie waardevol maakt. Vermijd (te) commerciële boodschappen en voorkom een overvloed aan informatie of vakjargon. Maak uw informatie relevant, behapbaar en begrijpelijk!

boodschap categorie doelgroep datum type content kanalen resultaat wie
Wat wilt u vertellen wat is het overkoepelende onderwerp voor welke doelgroep datum van plaatsing soort inhoud: bijv. video, foto, blog of nieuwsbericht de in te zetten kanalen bepaal het gewenste resultaat en maak dit meetbaar wie verzorgt de plaatsing

 


Naar het overzicht van blog berichten