Tip: een nieuw logo ontwerpen? 

woensdag 28 mei 2014

Gaat u voor uw bedrijf of nieuw product een logo ontwerpen? Neem onderstaand dan mee in uw afweging.

Eenvoudige logo’s

Een simpel logo blijkt makkelijker herkend te worden, maar gaat ook eerder vervelen. Simpele logo’s zijn bijvoorbeeld die van Nike en Apple. Door een enorm goede marketingstrategie en -campagne kan een eenvoudig logo wel degelijk blijven boeien en een sterk merk bouwen, maar dit vergt wel een aanzienlijke investering in marketing. Voordeel van een eenvoudig logo is dat het vaak uit maar een of twee kleuren bestaat wat scheelt in drukkosten. Het is eenvoudig te herproduceren op bijvoorbeeld mokken of T-shirts.

Complexe logo’s

Een complex logo daarentegen heeft tijd nodig om te landen en dus te worden herkend, maar leidt uiteindelijk tot positieve gevoelens. Complexere logo’s zijn bijvoorbeeld die van Heineken of Starbucks. Er wordt meer gewerkt met kleuren, lettertypen en vormen. Vaak zijn symbolen die van belang zijn voor het bedrijf er in verwerkt en vertelt het logo al een verhaal.

Dus?

Een simpel logo voldoet dus prima als u een merk wilt lanceren wat gedurende korte tijd veel onder de aandacht wordt gebracht. Denk aan seizoensgebonden producten. Gaat u echter voor een langdurige, consequente reclamecampagne om uw nieuwe bedrijfsmerk te bouwen, ga dan voor een meer complex logo. Hoe dan ook, let er op dat het logo duidelijk leesbaar is en vooral op ieder formaat ook leesbaar blijft.

Vergeet ook niet…

Een logo wordt vaak uitgewerkt in een complete huisstijl. Deze huisstijl wordt gebruikt  op communicatiemiddelen als een folder, website en visitekaartjes. Het is goed om een huisstijlhandboek op te (laten) stellen waarin staat hoe het logo te gebruiken, wanneer de zwart/wit variant te gebruiken, welke lettertypen wanneer gebruikt worden, welke kleurcodes het logo bevat en noem maar op. Indien u uw diverse communicatiemiddelen bij verschillende organisaties uit laat werken, voorkomt u zo verschil tussen bijvoorbeeld de autobelettering en het reclamebord. Een consequent gevoerde huisstijl zorgt voor herkenning, juist dat is van belang!


Naar het overzicht van blog berichten