TIP: Guerrillamarketing

woensdag 1 oktober 2014

We hebben het in onze blogs al vaker benoemd, guerrillamarketing. Wat is het? Een marketingtechniek die er op is gericht met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken. Onze eigen actie om 18 bomen van een roze jasje te voorzien was er een. Maar hoe pakt u dit aan?

Onderstaande punten (met dank aan schrijver Cor Hospes, marketing goeroe) helpen u op weg.

  • Met guerrillamarketing wilt u op onconventionele en originele manier uw doelgroep bereiken, dat is het doel. Denk dus out-of-the-box. Brainstorm u suf (wellicht zelf met een afspiegeling van uw doelgroep) en sluit niets uit, dat kan later altijd nog. Houd hierbij in uw achterhoofd dat u vooral wilt dat uw doelgroep de actie nog lang zal herinneren.
  • U wilt met guerrillamarketing uw doelgroep verrassen op een onvergetelijke manier. Daarom dient uw actie sympathiek te zijn, onverwachts en onvoorspelbaar. Dat zorgt er voor dat mensen er over gaan praten, op het schoolplein, in de trein of bij de kapper maar ook online.
  • Met guerrillamarketing wilt u ter plekke bereik creëren en dit door middel van (bewegende) beelden/voorwerpen en buzz vergroten. Social media biedt hiervoor een ideaal platform en kan er voor zorgen dat uw actie zich online snel verspreidt. Een beetje regisseren kan, maar pas op dat het niet té geregisseerd wordt; daar trapt uw doelgroep niet in. Richt u wel op een niche; een afgebakende markt en zorg dat de impact hier groot is. De massa volgt, mits u een goed verhaal hebt, vanzelf.
  • Guerrillamarketing is enkel en alleen geloofwaardig indien uw actie authentiek is en klopt met uw USP, uw verhaal, uw DNA, alles waar u voor staat. Definieer daarom eerst uw identiteit, kies een duidelijke focus en zorg dat alles wat u doet een vertaling hiervan is! Think before you act!
  • Guerrillamarketing moet dicht bij uw doelgroep zitten. U wilt met een actie persoonlijk met hen interacteren. Denk dus na over waar uw doelgroep zich bevindt en hoe u ze kunt bereiken.
  • Guerrillamarketing dient te zorgen voor een betekenisvol voordeel voor uw doelgroep. Deze meerwaarde kan in de vorm van entertainment, engagement, informatie, fun, verrijking, educatie of hulp zijn. Zorg dus voor een goed verhaal, denk na over de boodschap.
  • Guerrillamarketing is spot-on en speelt vaak in op een actuele gebeurtenis.
  • Guerrillamarketing is merkrelevant, op een plek en manier waar en wanneer uw doelgroep daar het meest ontvankelijk voor is. Kies van alle ideeën uit uw brainstorm dus een actie die aansluit bij uw doelgroep.
  • Guerrillamarketing zorgt voor emotionele merkbinding. Het creëert impact en maakt van uw doelgroep op termijn merkambassadeurs. Mond-tot-mond reclame pur sang dus! Betere reclame is er niet, toch?!

Guerrillamarketing is de nieuwe marketing, volgens Cor. Daar ben ik het deels mee eens; guerrillamarketing is niet de enige vorm van marketing. Guerrillamarketing helpt u wel uzelf te onderscheiden van de rest; u dient in deze tijd echt op te vallen, durven te kiezen, uw hoofd boven het maaiveld uitsteken. Hoge bomen vangen weliswaar meer wind, maar die hoge bomen worden wel door veel meer mensen gezien dan de kleine struikjes!

 


Naar het overzicht van blog berichten