Tip: Leadnurturing

woensdag 6 augustus 2014

De meeste kennen wel, het begrip leadgeneratie. Leadnurturing is echter minder bekend maar daardoor niet minder belangrijk. Leadnurtering is het informeren van relaties die nog geen klant zijn, zodat ze klant worden. Het verschil met leadgeneration is dat bij leadgeneration vaak nog gehandeld wordt vanuit een algemene boodschap (vanuit de zender gedacht) op een willekeurig moment. Bijvoorbeeld het versturen van een algemene e-nieuwsbrief naar potentials. Bij leadnurturing staat de ontvanger echt centraal. Dit wil zeggen dat men op het juiste moment relevante informatie specifiek op de persoonlijke klant aanbiedt. Denk aan een persoonlijke mail naar aanleiding van een artikel in een vakblad, passend bij de informatiebehoefte van de ontvanger.

Tailor made relevantie

Gerichte en gepersonaliseerde boodschappen met als uitgangspunt gebeurtenissen rondom de ontvanger zijn dus essentieel. Het juiste moment en de juiste invalshoek zijn van doorslaggevend belang. Leadnurturing kost meer tijd, maar leidt vaker tot geslaagde conversies omdat het verstuurde bericht afgestemd is op de life-cycle van de klant en de ‘verkoopfase’ waar deze in zit.

Voordelen van leadnurtering:

  • Men speelt in op de groeiende behoefte van persoonlijke aandacht
  • Hoger percentage nieuwe klanten
  • Met marketing de sales-afdeling actiever ondersteunen zodat zij aan de slag kunnen met ‘warme leads’

Naar het overzicht van blog berichten