Tip: Marketingdilemma anno 2014 – wel of geen Zwarte Piet?

woensdag 22 oktober 2014

Het houdt de gemoederen in Nederland al maanden bezig; wel of geen Zwarte Piet? Voorstanders en tegenstanders van de traditionele Pieterbaas vliegen elkaar continu in de haren. Ook op internationaal niveau heeft Zwarte Piet het nieuws zelfs al gehaald.

De ophef rondom Zwarte Piet geeft de marketing van Sinterklaasproducten een extra moeilijkheidsfactor. Bedrijven die willen meeliften op de drukste periode van het jaar, kunnen het door de twee tegenstrijdige kampen moeilijk goed doen. Hema en Playmobil maakten bijvoorbeeld al bekend de Zwarte Piet (grotendeels) uit hun assortiment te verwijderen en haalden hiermee de woede van veel Nederlanders op de hals. Laten ze echter de Zwarte Piet in ere, dan stoot dat weer andere mensen tegen de borst. Een marketingdilemma!

Met rijmen de boel lijmen
Ook Albert Heijn lag onder vuur toen bekend werd dat Zwarte Piet in de campagne minder nadrukkelijk aanwezig zou zijn. Er werd op social media massaal geprotesteerd en opgeroepen tot een boycot van de supermarktketen. Albert Heijn reageerde hier adequaat op met een Sint-gedicht in diverse media. Door humor en een snelle reactie waarbij ze bewust geen partij kiezen, hebben ze de boel weer tot rust kunnen brengen. Een goed voorbeeld van adequate, passende crisiscommunicatie.

Pietgedicht AH

 


Naar het overzicht van blog berichten