Van wie is 'mijn' logo?

maandag 14 februari 2011

Het is zover, u begint een eigen bedrijf of u zet een nieuwe productlijn in de markt en u wilt herkenbaarheid voor uw bedrijf of productlijn. U besluit tot het laten ontwerpen van een huisstijl met uiteraard een logo. De stap naar een reclamebureau is snel gemaakt en aan de hand van een door u nauwkeurig opgestelde briefing gaat de creatieveling aan de slag. Naar alle tevredenheid wordt er een huisstijl met een origineel logo afgeleverd en u besluit dit logo actief te gaan uitdragen. U laat het drukken op uw briefpapier en andere huisstijldragers en bestelt meteen een doos pennen met het nieuwe logo erop waar u zo trots op bent.

Auteursrecht

Wat u wellicht niet weet is dat dit logo helemaal niet van u is maar van degene die het ontworpen heeft. Het is dus van groot belang dat u de auteursrechten regelt met het reclamebureau. Spreek af, voordat u in zee gaat met het bureau, dat de auteursrechten kosteloos aan u schriftelijk worden overgedragen. Een goed moment van overdracht is na goedkeuring van het ontwerp, oplevering op cd en natuurlijk de betaling aan het reclamebureau. Veel ondernemers denken dat wanneer zij aan de ontwerpkosten hebben voldaan, ze eigenaar zijn van het logo. Dit is dus niet zo!

Een logo is geen merk

Een ander veel voorkomend misverstand is dat, indien het auteursrecht vastgelegd is, u denkt een uniek merk te hebben. Ook dat is niet zo. Een logo is een ‘herkenningsteken’. Een merk is een ‘beleving’ wat door een logo herkenbaar naar buiten gebracht kan worden. Wilt u bescherming van uw merk, (beeldmerk, woordmerk eventueel aangevuld met een pay-off) dan dient u het merk te deponeren bij een merkenbureau. Zo kunt u ervoor kiezen om het merk voor de Benelux of Europa te registreren en kunt u vast laten leggen voor welke branches een exclusiviteit voor uw merk geldt.

Leg de zaken vast

Het nadenken over hoe uw bedrijf te profileren of uw productlijn in de markt te zetten, dus zeg maar het bepalen van de positionering, is alleen nuttig wanneer u alles gedegen overdenkt en de zaken goed vastlegt. Anders kan het zomaar zijn dat een derde partij er vandoor gaat met ‘uw’ logo of merk zonder dat u ertegen op kan treden.

Wilt u advies inzake strategische marketing- of communicatievraagstukken? Neem gerust contact op.


Naar het overzicht van blog berichten