Succesvol adviseren: aan welke knoppen draai jij?

Succesvol adviseren: aan welke knoppen draai jij?

21 april 2022

Succesvol adviseren: aan welke knoppen draai jij?

Adviseren. Het lijkt eenvoudig: ik vertel jou wat je moet doen en dan ga jij aan de slag. Klinkt logisch, toch? Neemt jouw klant, collega of bestuurder altijd alles van je aan? Was het maar zo’n feest, hoor ik je denken. En inderdaad: kennis overdragen is niet hetzelfde als succesvol adviseren. Elke peuterouder zal dit herkennen: je kunt ze nog zo vaak waarschuwen voor die gevaarlijke stoeprand of die hete kachel: je goedbedoelde advies is meestal aan dovemans oren gericht. Zelf willen ontdekken en ervaren zit in onze natuur. En maar goed ook want we waren als maatschappij weinig verder gekomen als we steeds maar klakkeloos het advies van onze voorouders hadden opgevolgd. 

Acceptatie als sleutel tot succes
Een succesvol overgenomen advies is het resultaat van diverse factoren. Acceptatie is er daarvan één. Wie kent niet de aloude formule ‘E = K x A’? Effectiviteit is het resultaat van kwaliteit maal acceptatie. En precies in die acceptatie zit de sleutel tot succes. Want zelfs het meest briljante advies (“Pas op, die kachel is heet!”) is niets waard als de ontvanger het niet accepteert en er mee aan de slag gaat. Gelukkig heb je op allerlei manieren invloed op de mate waarin jouw klant je adviezen overneemt. 

De adviseur
Het begint bij je zelf. Hoe goed ken jij je eigen adviesstijlen? Hoe flexibel ben je in het meebewegen met de stijl van jouw klant? Sta stil bij jouw natuurlijke gedrag. Welke overtuigingen en paradigma’s beïnvloeden jouw waarneming? Wees je ervan bewust dat ze je belemmeren in je flexibiliteit om mee te bewegen. Daarom: laat OMA thuis (Opvattingen, Mening en Aannames). 

De geadviseerde
Dan is er de ontvanger van jouw advies: je klant, collega of bestuurder. Welk probleem wil hij oplossen? Wat is zijn persoonlijke belang daarbij? Welke belangen spelen nog meer? Ga na wat jouw klant nu van je nodig heeft om een volgende stap te zetten. Is hij al gebaat bij jouw expertise en kennis? Of ga je eerst werken aan de relatie of het proces? Soms is adviseren vanuit gelijkwaardigheid effectiever en stel je je op als handlanger of bondgenoot. 

Het advies
Dat wat je aandacht geeft, groeit. Richt daarom je energie op de juiste dingen. Loop je vast? Focus op oplossingsruimte om weerstand te verlagen. Breng de juiste mensen bijeen, creëer draagvlak voor je plan en last but not least: vergeet de implementatie niet!

Neemt jouw klant je advies niet over? Zoek de oplossing bij je zelf. Wat kun je veranderen in je aanpak om effectiever te zijn? Haal je eigenwijze peuter uit de situatie, begeleid hem door samen voorzichtig te voelen aan die hete kachel of sta klaar om te troosten als het mis gaat. Wees flexibel in je methodes en standvastig in je doelen en je zult zien: je boekt meer resultaat. Met je kinderen én je klanten!

Meer weten over schakelen tussen adviesstijlen of omgaan met weerstand? Schrijf je in voor de Talent & Training Masterclass Adviesvaardigheden. 

Terug naar het overzicht