Kernwaarden, hoe bepaal je die voor jouw organisatie?

dinsdag 16 juli 2019

Bij Disney denk je aan beleving, bij ASN bank aan duurzaamheid en bij KLM aan service, maar wat komt er bij jouw eigen organisatie op? Vaak vinden we het makkelijker om dit voor andere organisaties in te vullen, maar met dezelfde bril op kijken naar onze eigen organisatie is een stuk lastiger. Wil je echter dat mensen een goed en juist beeld vormen van wie je bent als organisatie, dan is het belangrijk om zelf eerst helder te hebben wie je bent en wat je wilt uitstralen; wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie?

DNA van jouw bedrijf
Kernwaarden zijn onderdeel van de identiteit van een organisatie. De identiteit beschrijft wie je bent als organisatie, het is als het ware het DNA van een bedrijf. Hoe deze identiteit aansluit bij jouw doelgroepen en zich onderscheidt van jouw concurrentie vormt samen de positionering. Hoe je deze positionering het beste kan bepalen, lees je in de blog van mijn collega Sacha. De identiteit van een organisatie kan je op verschillende manieren overbrengen op jouw doelgroep, bijvoorbeeld via de taal die je gebruikt, de huisstijl die je kiest en het gedrag van medewerkers. Het beeld dat vervolgens door de doelgroep wordt gevormd, noemen we het imago.

The corporate identity mix

In deze blog gaan we dieper in op het vaststellen van de kernwaarden voor jouw organisatie. Het vaststellen van de kernwaarden kun je niet alleen. Wanneer de kernwaarden niet door medewerkers gedragen en beleefd worden, stralen zij dit ook niet uit naar buiten en ontstaat er een verschil tussen de identiteit (wie ben je) en het imago (hoe zien mensen jou).

Gedragen kernwaarden
Bij Viduro kiezen we er bewust voor om medewerkers te betrekken bij de formulering van de kernwaarden. Via bijvoorbeeld enquêtes en interviews krijgen medewerkers de kans om hun mening te delen. In een kernwaardensessie gaan we vervolgens dieper in op de kernwaarden. Bij voorkeur zijn bij een kernwaardensessie verschillende medewerkers aanwezig die samen een goede afspiegeling van de organisatie vormen. Tijdens de sessie worden gezamenlijk de belangrijkste kernwaarden gekozen en krijgt elke kernwaarde een score voor de huidige situatie (wie je nu bent) en de gewenste situatie (hoe je zou willen zijn en hoe je gezien wilt worden). Deze scores maken we visueel (zoals bijvoorbeeld in onderstaand web) zodat we overzichtelijk zien welke kernwaarden het belangrijkste zijn, maar ook waar de grootste verschillen zitten tussen de huidige en gewenste situatie. Dit zijn punten waar de organisatie nog aan moet werken.

Na de sessie is het belangrijk dat de kernwaarden goed terug worden gekoppeld aan alle medewerkers. Zij hebben tenslotte input hiervoor geleverd en moeten zich in de kernwaarden kunnen herkennen en ze uitdragen. Maak de kernwaarden bijvoorbeeld visueel zodat ze goed beklijven en ze echt gaan leven.

Bernstein 

Tijd om naar buiten te treden!
Wanneer de kernwaarden intern goed zijn geladen, is het tijd om naar buiten te treden. Wij adviseren om de belangrijkste kernwaarden waarbij geen groot verschil is tussen de huidige en gewenste situatie actief in te zetten in communicatie. Je wilt namelijk geen kernwaarden actief naar buiten toe communiceren die je nog niet kan waarmaken.

Wil je ook focus en scherpte aanbrengen in jouw organisatie door samen de kernwaarden te bepalen? Viduro kan je helpen in het proces om tot gedragen kernwaarden te komen. Neem contact met ons op.


Naar het overzicht van blog berichten