Maak het verschil met een sterk werkgeversmerk

Maak het verschil met een sterk werkgeversmerk

21 december 2023

Maak het verschil met een sterk werkgeversmerk

De krapte op de arbeidsmarkt houdt de gemoederen flink bezig. Bij Viduro horen we zorgen over het aantrekken van personeel ook vaak terug van onze klanten. Gemeenten bijvoorbeeld krijgen er steeds meer taken bij, terwijl de medewerkers om al die extra taken uit te voeren niet aan te slepen zijn. En medewerkers die in (vaste) dienst zijn, wisselen tegenwoordig sneller van baan. Hoe weet je medewerkers in deze tijden wél te binden en te boeien?

Viduro práat niet alleen met talloze organisaties over dit onderwerp, maar denkt ook mee over een oplossing. We gaan samen met onze klanten op zoek naar wat hen onderscheidt van collega’s en concurrenten. Wat maakt jouw bedrijf anders, waarmee maak jij het verschil? 

Why, how, what
In lijn met het gedachtegoed van Simon Sinek gaan we in gesprek over het principe Why How What.  De focus in veel organisaties ligt op wat je doet als bedrijf in plaats van waarom je met jouw bedrijf bent gestart. De kern van een krachtig en inspirerend bedrijf ligt echt in de kern, ofwel het waarom

De why is de drijfveer: waarom kom je als werknemer elke dag je bed uit om te gaan werken? De How is gericht op de proces van het bedrijf: hoe ga je die Why organiseren? De What is wat doen we om het resultaat te realiseren. Het uiteindelijke doel is dat potentiële werknemers écht ambassadeur willen worden van je bedrijf. Om dat te bereiken is het belangrijk aan de wereld te laten zien waarom jouw bedrijf de beste keuze is. Daarmee kun je je vervolgens intern en extern profileren.

Aantrekkelijke werkgever
Het opbouwen van een werkgeversmerk helpt je om je als bedrijf te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Viduro denkt graag mee over het formuleren van een goed werkgeversmerk. Op basis van de kernwaarden van de organisatie zoeken we naar de elementen om dat werkgeversmerk te ‘laden’. We zorgen ervoor dat de kernwaarden samen met jullie medewerkers worden geformuleerd  én uitgedragen. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat je ook écht bereikbaar bent als je dit thema hoog in het vaandel hebt staan. Kortom, je communiceert niet alleen dat je bereikbaar bent, maar draagt dit ook met je gedrag uit: je bent dus ook bereikbaar. Wij geloven erin dat we je pas écht op weg geholpen hebben als je niet alleen je werkgeversmerk hebt geformuleerd, maar ook daadwerkelijk in communicatie, gedrag en symbolen hebt geborgd. Zo zorg je er niet alleen voor dat je talent binnenhaalt, maar ook dat je je huidige personeel aan je bindt. 

Wil je aan de slag met een werkgeversmerk of meer weten over arbeidsmarktcommunicatie? Neem contact met ons op.

Terug naar het overzicht