Gedragsverandering: een duwtje in de juiste richting

Gedragsverandering: een duwtje in de juiste richting

12 januari 2023

Gedragsverandering: een duwtje in de juiste richting

Iedere organisatie krijgt er wel mee te maken: gedragsverandering. Het kan gaan over kleine dingen, zoals afval scheiden in de kantine, maar ook over grote dingen, zoals mensen stimuleren om een gezondere leefstijl aan te nemen. Gedragsverandering is vaak lastig te realiseren omdat mensen nou eenmaal gewend zijn aan eigen routine en gewoonten. Om verandering in het gedrag te stimuleren is het belangrijk dat je deze ‘gewoontedieren’ (onbewust) prikkelt . Een strategie die hiervoor wordt gebruikt is nudging, waarbij mensen ‘een duwtje in de juiste richting’ wordt gegeven.

Invloed zonder mensen te beperken
Een nudge is een prikkel die het gedrag van mensen op een voorspelbare manier kan beïnvloeden zonder daarbij keuzes te beperken of een duidelijk economische voordeel of nadeel te veroorzaken. Een simpel voorbeeld daarvan is dat producten die op ooghoogte liggen vaker gekocht worden. Dus als je wil dat mensen gezondere keuzes maken, dan zou je supermarkten moeten aanmoedigen om de meest gezonde producten op ooghoogte te presenteren. 

Denksystemen
Nudging is gebaseerd op het principe dat mensen 95% van de keuzes op een snelle, automatische manier maken. Dit principe is afkomstig van de nobelprijs winnende psycholoog Daniel Kahneman. Uit zijn onderzoek bleek dat mensen twee denksystemen gebruiken. Systeem 1, dat gekenmerkt wordt door intuïtie, automatisme en associatie en systeem 2, dat gekenmerkt wordt door rationeel, logisch nadenken. Nudging werkt het beste wanneer mensen gebruik maken van systeem 1, omdat dit systeem snel, automatisch en onbewust opereert en daardoor vatbaar is voor ‘foutjes’, ofwel nudges. Door kleine aanpassingen te maken in het keuzeontwerp, creëer je een omgeving waarin je mensen verleidt om bepaalde keuzes te maken, of bepaald gedrag wel of juist niet te laten vertonen.

MINKE Gedragsverandering1.jpg

 

Verschillende duwtjes in de juiste richting
Er zijn verschillende types nudging. Hieronder zijn er een aantal uitgelicht, maar er bestaan er nog veel meer.

  • De default- of standaard nudge: Deze nudge speelt in op de menselijke tendens om voor de standaardoptie te gaan. Denk bijvoorbeeld aan online cookies die al aangevinkt zijn en die jij alleen nog maar hoeft te accepteren.
  • Zichtbaarheid: Deze nudge speelt in op dingen die mensen in het zicht opvalt. Voorbeelden hiervan zijn gebruik van felle kleurtjes en het plaatsen van producten op ooghoogte.
  • (Gezond) gedrag leuk maken: Dit zie je steeds vaker terug in mobiele applicaties die gezond gedrag in een spelvorm gieten. Zoals bijvoorbeeld ‘Pokémon GO’, waarbij gebruikers aan de wandel moeten om Pokémon te vinden of ‘Zombies, Run!’ waarbij je gewone hardlooprondje plotseling in het teken staat van vluchten voor zombies.

De opdrachten waar Viduro aan werkt hebben vaak te maken met gedragsverandering. Bijvoorbeeld de implementatie van een nieuwe werkwijze in een afdeling, een communicatiestrategie voor meer energiebesparing in een gemeente of een strategie voor een vitale werkvloer.  Heb jij ook een vraagstuk op het gebied van gedragsverandering? Wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op. 

Bronnen:

www.loketgezondleven.nl

www.thedecisionlab.com

Vrijblijvend een keer sparren? Neem gerust contact met ons op.

Terug naar het overzicht