Checklist: Autobelettering

dinsdag 24 juni 2014

In de uitvoering van uw (corporate) communicatie, kan autobelettering een van de te realiseren communicatie-uitingen zijn. Bij autoreclame moet het voor passanten in één flits duidelijk zijn waar uw bedrijf voor staat. Waar moet u allemaal op letten voordat u uw autoreclame laat aanbrengen?

Wat komt op het voertuig te staan

vinkjeZorg voor goede input voordat de vormgever aan de slag gaat
Goed nadenken over wat u wilt communiceren is van belang. Het moet meteen duidelijk zijn wat uw bedrijf doet, wat uw belangrijkste activiteit(en) zijn en in welke branche(s) u actief bent en waar iemand meer informatie kan krijgen. Een kernachtige tekst, bijvoorbeeld een slogan, het telefoonnummer en webadres en een duidelijk logo zijn dus essentieel. Echter beeld kan ook veel duidelijkheid brengen. Beelden zeggen meer dan woorden. Overleg dit met een vormgever.

vinkjeDe vormgeving
Zet een doordacht ontwerp op uw auto, passend bij de huisstijl van uw organisatie. Zorg dat de belangrijkste informatie op uw bedrijfswagen goed in beeld komt. Zorg ook voor een goede leesbaarheid. Gebruik dus geen kleine letters. Ook het goede gebruik van lettertypen en kleuren is van belang. Natuurlijk moet het in uw huisstijl maar voorziet uw huisstijl lettertype niet in een goede leesbaarheid op een voertuig, kies dan toch voor de leesbaarheid en een ander letterfont. Eventueel kunt u het huisstijlhandboek hierop aanpassen. Dit geldt ook voor het toepassen van de kleur. Houd rekening met de kleur van het voertuig betreffende leesbaarheid van het logo en/of beelden.

vinkjeHet voertuig
Als u in de positie bent om nieuwe voortuigen te beletteren, denk dan ook na over de vorm van het aan te schaffen voertuig. Natuurlijk gaat praktische functionaliteit voor het esthetische aspect maar indien mogelijk, neem dan (in tweede instantie) mee dat de vorm van het voertuig ook van belang is voor uw uitstraling. Ook de merkkeuze is overigens van invloed op uw imago.

Uitvoering van de belettering

Als u goed helder hebt wat u wilt en met de vormgever een mooi ontwerp hebt gerealiseerd, volgt de daadwerkelijke uitvoering. Op een scherm of op papier ziet het er vaak net iets anders uit dan op het voertuig. Daarom zijn een aantal aspecten van belang om in de gaten te houden.

vinkjeIn de praktijk
Het ligt aan de soort belettering waarvoor u kiest maar u kunt aan de beletteraar vragen eerst het ontwerp als proef op de auto aan te brengen. Zo kunt u zelf checken of in de praktijk de boodschap op afstand goed leesbaar is. Neem hiervoor de moeite. Het is namelijk zonde als u er pas achter komt wanneer het voertuig al in gebruik is.

vinkjeEen geheel
Maakt uw bedrijfsauto deel uit van een geheel aan communicatie-uitingen waarmee u in uw omgeving actief bent? Zorg dan dat alles een passend geheel vormt. Dit bevordert de herkenbaarheid van uw bedrijf. Een uniforme uitstraling is van belang, zowel voor uw gehele wagenpark als alle communicatiemiddelen die u als organisatie naar buiten brengt.

En nu de weg op……


Naar het overzicht van blog berichten