Nieuwe media versus oude media

woensdag 11 mei 2011

Social media. Facebook, Hyves, twitter, linkedIn, e-newsletters, websites, alles moet digitaal, snel, altijd en overal. Als je als bedrijf geen website hebt, tel je sowieso niet mee. Social media ook wel nieuwe media genoemd is hot maar wat met de oude media zoals papieren nieuwsbrieven en bijvoorbeeld advertenties in magazines. Bij deze enkele tips over nieuwe media versus oude media.

Overgangsperiode

Veel bedrijven beredeneren met zakelijk verstand en gooien de papieren nieuwsbrief aan de kant. Ze gaan voor de digitale mailing, dat bespaart weer een paar centen. Er kleven echter ook nadelen aan de digitale brievenbus zoals snel wisselende mailadressen. Of de mailing wordt gezien als spam en zonder te lezen verdwijnt deze uit de inbox. Het effectief bereik van de nieuw in te zetten media is dus niet per definitie hoog. Indien je besluit toch digitaal te gaan, zorg dan dat je klanten wennen aan het nieuwe medium. Creëer een overgangsperiode waarbij je bijvoorbeeld de papieren mailing en digitale mailing beide uitstuurt en ‘naar elkaar laat verwijzen’. Degene die digitaal wil gaan en bijvoorbeeld ook met tweets en mails op de hoogte gehouden wil worden zegt de papieren variant op. Degene die niet kiezen voor digitaal, weten in iedergeval dat de oude voorlopig gehandhaafd blijft. Je verliest deze doelgroep dus niet en hebt een periode de kans ze erop te wijzen dat ze in de toekomst op een andere manier worden benaderd. Beredeneer vanuit de doelgroep en het klantengemak en niet louter vanuit de portemonnee of hype.

Georganiseerd en actief

Zorg ook dat u georganiseerd bent voor de nieuwe media. De back-office moet staan! Denk na over bij wie gestelde vragen binnenkomen en wie deze vervolgens in behandeling neemt. Ook bestellingen en betalingen moeten goed en snel worden verwerkt. In de digitale wereld is het verwachtingspatroon anders dan in de reguliere kanalen. Snel en accuraat is het devies. Indien je deelneemt aan linkedIn of andere social media platforms ga er dan actief mee om, anders heeft het commercieel geen zin.
 
De oude media is nog lang niet uit beeld en leent zich onder andere perfect om de nieuwe media in de markt te zetten. Uiteindelijk gaat het om de optimale middelenmix gericht op je doelgroep en diens wensen.

Wilt u advies inzake strategische marketing- of communicatievraagstukken? Neem gerust contact op.


Naar het overzicht van blog berichten