Zoekmachine optimalisatie: scoren in Google!

vrijdag 1 juni 2018

De resultaten die verschijnen na een zoekopdracht in Google zijn geen toeval. Google heeft een algoritme dat bepaalt waarom jij hoger of lager scoort dan je concurrent. Met zoekmachine optimalisatie, vaak wordt het afgekort met de Engelse term SEO (Search Engine Optimization), heb je hier invloed op. Hoe? Wij leggen het uit!

Zoekmachine optimalisatie versus SEA

Zoekmachine optimalisatie heeft invloed op de organische zoekresultaten in een zoekmachine. Dit zijn niet-gesponsorde resultaten die op basis van relevantie verschijnen onder de betaalde zoekresultaten. Om het verhaal compleet te maken: de methode om met betaalde zoekresultaten hoog te scoren heet SEA (Search Engine Advertising). Je koopt dan aan de hand van een biedsysteem advertentieruimte in boven de organische zoekresultaten.

SEO vs SEA

Zoekmachine spiders

Google maakt gebruik van een soort spiders. Deze spiders struinen het internet af om jouw website te beoordelen. In hoeverre beantwoordt de website de vraag die een bezoeker via een zoekmachine wil beantwoorden? Je snapt het: hoe relevanter jouw website, hoe hoger je verschijnt in de zoekresultaten. Er zijn drie factoren waarmee je ervoor zorgt dat de spider in jouw voordeel werkt: inhoud, techniek en autoriteit.

Inhoud: wees relevant

Start met een zoekwoordenonderzoek. Hiermee onderzoek je welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Door deze zoektermen op de juiste manier in de content op jouw website te verwerken, weten de spiders dat jij een website(pagina) hebt die jouw doelgroep super interessant vindt. Het is belangrijk dat rondom de zoekwoorden de juiste context wordt geschetst. Google is niet dom en de spiders hebben het in de gaten als je de zoekwoorden op een verkeerde manier gebruikt.

Techniek: zorg dat de spider zijn tijd efficiënt besteed 

Als bezoeker van een website zie je het niet, maar aan de achterkant van een website zijn allerlei zaken ingericht. Hiermee heb je invloed op hoe de spiders je beoordelen. Zo kun je niet relevante pagina’s (denk aan een intranet) uitsluiten voor de zoekmachines, waardoor de spiders hun tijd op jouw website alleen in de relevante pagina’s steken.  

Autoriteit: wijs de spider de weg

Door het gebruik van links die naar een pagina leiden, kun je de spiders de weg wijzen naar jouw relevante content. Dit kan met interne links op jouw website maar ook met externe links via andere websites. Zorg ervoor dat andere websites naar jouw meest interessante pagina’s verwijzen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een gastblog.

Het is een vak op zich

Eerlijk is eerlijk: Google houdt met oneindig veel zaken rekening. Zoekmachine optimalisatie is dan ook geen exacte wetenschap. Door inhoud, techniek en autoriteit op de juiste manier in te richten zet je in ieder geval een reuze stap in de goede richting. Wanneer je daar graag advies over wilt, staan wij natuurlijk voor je klaar!

 


Naar het overzicht van blog berichten